Мерки за подобряване на енергийната ефективност се забавят на фона на пандемията от коронавируса, предупреждава доклад на Международната агенция за енергетика (МАЕ). Данните показват, че енергийната ефективност, измерена чрез първичната енергийна интензивност, се подобрява с едва 0,8% през 2020 година.
За сравнение през 2019 година този процент е бил 1,6 на сто, а година по-рано - 1,5 на сто. Забавянето ще повлияе негативно на изпълнението на целите за климата, тъй като на мерки за енергийна ефективност се залага за намаляване на емисиите въглероден диоксид с 40% през следващите две десетилетия.
Инвестициите в енергийна ефективност през 2020 година вероятно ще бъдат с 9% по-ниски спрямо миналата година. Заради разпространението на COVID световната икономика се свива с 4,6%, което засяга и взимането на решения и за физическите лица, и за бизнеса.
Например продажбите на автомобили се очаква да бъдат с 10% по-ниски спрямо 2019 година, което означава повече стари автомобили по улиците и повече емисии, въпреки че продажбите на електрическите автомобили се повишават с 3,2%. През 2019 година продажбите на електромобили се увеличиха с 2,5%, напомня МАЕ.
В същото време принудителният престой вкъщи накара много хора да извършват дребни ремонти в домовете си. В Австралия продажбите на изолационни материали например се увеличават с между 20% и 40% на годишна база през първата половина на 2020 година. Това означава, че може да се очаква известно подобрение на енергийната ефективност в жилищните сгради.
В първата половина на годината в някои страни има забавяне на изграждането на умни енергийни мрежи, които са от ключово значение за следене на потреблението, а съответно и за по-разумното поведение на потребителите. Особено отчетливо е това във Великобритания. Данните обаче показват, че през третото тримесечие темпът на поставяне на иновативни съоръжения се връща до нивата от 2019 година.
Коронавирусът оказа влияние и върху транспорта, като потреблението на горива спада с 10% през 2020 година. В същото време обаче курсове на обществения транспорт се изпълняват, а ползващите услугата намаляват, което оскъпява пътуването.
Липсата на стимули за енергийната ефективност увеличава енергийната интензивност на индустрията, предупреждава агенцията. Намалението на цените на енергията, на което сме свидетели през 2020 година, отлага взимането на решение за мерки за енергийна ефективност, защото се удължава периодът за възвръщане на инвестициите.
В същото време много държави по света обещават държавна подкрепа за мерки за енергийна ефективност. МАЕ изчислява по данни към края на октомври, че по различни схеми в световен мащаб ще бъдат инвестирани 66 млрд. долара. 86% от всички тези средства са анонсирани от европейски държави.
За съжаление парите ще бъдат разпределени неравномерно и някои сектори, които значимо влияят върху енергийната ефективност, остават настрани - например замяната на превозни средства на обществения транспорт с електрически.
Правителствените стимули създават нови работни места, пише още в анализа на МАЕ. Ако бъдат реализирани тези милиарди, в периода 2021 - 2023 година ще бъдат създадени 1,8 млн. нови места на пълен работен ден. 80% от тях ще бъдат в Европа, където и стимулите са най-много.
Пандемията всъщност промени съществено потреблението на енергия в сградите. През първата половина на годината потреблението на електроенергия от жилищните сгради се повишава с между 20% и 30%, докато от бизнес сградите има намаление от 10 на сто. Това не е изненадващо след като много хора заработиха от домовете си и вършат работата си от дистанция.
Това обаче носи още една полза по отношение на енергийната ефективност - в големите сгради част от услугите са силно енергоемки, а затварянето им подобрява енергийната интензивност на сектора. При завръщането си на работа обаче много хора ще изискват по-добра вентилация за превенция от коронавируса, което отново ще увеличи енергийната интензивност на бизнес сградите - 30% от енергийното потребление на тези сгради отива именно за осигуряване на вентилация и филтриране на въздуха.