IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Водородът влиза сериозно във фокуса на индустрията за морски транспорт

И докато редица европейски компании разработват различни иновативни технологии, базирани на водорода, остава въпросът с рентабилността при дългите разстояния

12:41 | 21.11.20 г. 8
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Alex Kraus/Bloomberg</em></p>

Снимка: Alex Kraus/Bloomberg

Норвежката компания Ulstein работи по изграждането на кораб за подпомагане на офшорния петролен сектор, който ще използва водород като един от вариантите за захранване. Предвижда се използването на контейнери за съхранение на генерирания водород.

Компанията работи и по отделен водороден проект за вятърни турбини, посочват от Ulstein.

От друга страна местните власти в Норвегия стартираха тръжен процес, който включва разработването на водородни, високоскоростни плавателни съдове до 2022 г. 

Белгийската компания Compagnie Maritime Belge (CMB) построи своята първа водородна лодка за пътнически превози, която беше представена през 2017 г. в Белгия. Дружеството ще осигури водороден ферибот за Япония до април следващата година - първият водороден ферибот в Азия - и участва в проект за влекачи с пристанище Антверпен, информира главният изпълнителен директор на CMB Александър Савери.

Операторът на испанското пристанище във Валенсия заяви, че ще внедри прототипни машини, включително такива за операции с контейнери, в началото на 2021 г., докато британското пристанище Felixstowe проучва възможностите около водорода въз основа на близостта си до офшорни вятърни паркове и атомна електроцентрала.

Корабоплаването, което е отговорно за 2,89% от глобалните емисии на въглероден диоксид (CO2), е в разгара на прехода към горива, които биха намалили тези емисии с 50% до 2050 г. спрямо нивата от 2008 г.

Проучване на Global Maritime Forum (GMF), който очертава 66 проекта, разглеждащи нулевите емисии в корабоплаването, посочва 19 от 21 инициативи, свързани с производството на водород по някаква форма.

Повечето от тези проекти допускат използването на водород за производство на други продукти, като амоняк, метанол или етанол. Седем то тези проекти се отнасят до чистия водород.

Някои представители на индустрията на корабоплаването все още не са убедено, че водородът е безопасен източник на енергия при по-големите кораби, превозващи големи количества гориво на борда.

Но за мнозина по-важният въпрос е икономиката.

„Голямото предизвикателство пред използването на водород за по-далечни превози е каква част от общата товароносимост на кораба ще бъде заета от водорода“, коментира Каспер Сьогаард от GMF. По неговите думи именно този въпрос ще се окаже решаващ при далечните разстояния, тъй като от него зависи рентабилността на транспорта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 03:32 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

8
rate up comment 1 rate down comment 2
zelka007
преди 3 години
хммм ... ако не се бъзикаш с мен , напълно възможно е да не знаеш как работи горивната клетка . ето ти как работи тойота мирай , аз си пускам и субтитри , щото като ми говорят бързо не винаги им фащам всичко ... :))) ... за корабите мащабирай ...https://***.youtube.com/watch?v=9hZBv-o4bl0и виж и този , аз съм му голем фен и следя каналът периодично , прави доста неща и обяснява на популярен език , влага доста мерак в клиповете си ... :))) ... https://***.youtube.com/watch?v=iPheEg-K2qc&t=472sгоре-долу да придобиеш представа за цялата идея на зеленият водород ... от добиването , през инфраструктурата , до колите ...не ти схващам идеята на термина "бавно горене" . предполагам имаш впредвид , че двигателите на големите кораби са двутактови и са с бавни обороти - около 120 в минута . направено е с цел да се спести от редуктор(скоростна кутия) , пести се и от пространство , бункери за гориво и пр. тънки сметки от целият жизнен цикъл на корабът . много е сложна тази дисциплина за задвижването на корабите и не я разбирам . знам само основни неща - повърхностно ... :)))ако обичаш да четеш , аз лично търся винаги първо в nature.com ... те ти неделно четиво ...https://***.nature.com/articles/s42004-020-00384-z
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 2 rate down comment 3
doba
преди 3 години
Зелков,Потърсих в гооглето и освен няколко 'мъгляви' сайта нищо не намерих.Та - може ли да ми напишеш формулата за така нареченото 'бавно горене', при 80гр температура на водорода, моля. Нещо от сорта на:H2 + ... ?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 3 rate down comment 1
zelka007
преди 3 години
google --> hydrogen fuel cell или водородна горивна клетка ... при работна температура от 70-80 градуса според теб какво има ... ?! ... или пък да провериш що е то горене на водород и има ли почва в горивните клетки ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 1 rate down comment 4
ing5rov
преди 3 години
ше отлежава ... да омекне ... : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 1 rate down comment 3
doba
преди 3 години
'водородът няма да се изгаря ... ще се използва за генериране на електричество чрез горивни клетки'А в горивните клетки какво ще става с него?..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 5
ing5rov
преди 3 години
зелев червей , как е Байдън ... гладят ли му ризката / раираната / за инаугурацията ?! : )))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 3
zelka007
преди 3 години
водородът няма да се изгаря ... ще се използва за генериране на електричество чрез горивни клетки , а пък генерираният ток ще служи за захранване на задвижването ... по-ефективно е от изгарянето ... в момента има около 20-на технолгии за горивни клетки . пък и не е сигурно , че ще продължи да има такива огромни кораби ... 15-те най-големи танкера генерират замърсяване със серни и азотни оксиди колкото всичките автомобили на земята ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 3 rate down comment 6
doba
преди 3 години
В съвременните големи корабни двигатели се работи на принципа 'бавно горене', което е невъзможно при водород/LPG.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още