Горивото, което задвижва пътническите самолети, обикновено е сред най-скъпите петролни продукти, но коронавирусът го превърна в компонент за корабно гориво, което обикновено е по-евтино, пише Bloomberg.
Керосинът, който се преработва в авиационно гориво, сега се използва за производството на гориво с ниско съдържание на сяра за морската индустрия на фона на спада в потреблението от страна на авиокомпаниите.
По-високите от нормалното количества на дизел също проправят път към корабното гориво.
Промяната, почти немислима само преди година, отразява слабото търсене, което авиационната индустрия претърпя след пандемията от Covid-19. И тъй като Международната асоциация за въздушен транспорт не очаква въздушното пътуване да се върне на предпандемичните нива до 2024 г., пазарът може да не се промени още известно време.
Цените на авиационните горива в Сингапур спадат от над 70 долара за барел през януари до близо 20 долара в началото на май, преди да се възстановят и да се търгуват за около 41 долара, сочат данните на Bloomberg Fair Value. Междувременно цените на горивата с ниско съдържание на сяра на пазара в Сингапур са с около 53% по-ниски, отколкото в края на миналата година, показват данните на Cocket Marine.
"Намаленото търсене на авиационни и автомобилни горива доведе до по-голяма наличност на смесващи се компоненти за корабно гориво", заяви Уни Ейнемо, директор на международната асоциация на доставчиците на корабно гориво IBIA, по време на конференцията Platts APPEC 2020 миналата седмица.
Смесването на горива обаче може потенциално да създаде проблеми.
Брокерските къщи и рафинериите обикновено купуват разнообразие от горива и дестилати, които се смесват в гориво за кораби.
Използването на твърде много чист керосин обаче може да понижи температурата, при която горивата се запалват, а това е сериозен риск за плавателните съдове.