Европейските авиокомпании предлагат привлекателни отстъпки на хора, които искат да избягат от месеците на коронавирусна блокада. Цените на билетите обаче може да нараснат бързо с увеличаването на търсенето, пише Bloomberg.
Авиопревозвачите предлагат промоционални цени за лятото в момент, когато самолетите им се връщат в небето за първи път от края на март или началото на април. Ryanair Holdings предлага пътувания в двете посоки от летище „Станстед“ в Лондон до Севиля, Испания, в средата на юли за 20 паунда (25 долара) или до Триест в Италия за 50 паунда. Средната цена на двупосочния билет на нискотарифната авиокомпания миналата година беше 74 евро (83 долара).
„Сега е страхотно време да си потребител. Можете да постигнете страхотни сделки. Авиокомпаниите опитват да запълнят самолетите си това лято“, коментира анализаторът Марк Мандука от Citigroup в Лондон.
Цените на пътуванията този и следващия месец ще са с около 14% по-ниски спрямо миналата година и с около 10% за август, сочат данни на компанията Skytra. Колко трайни ще са тези оферти зависи от това доколко бързо ще се отърсят хората от безпокойството си от вируса и ще стабилизират собствените си финанси, както и доколко капацитетът на авиокомпаниите ще отговори на търсенето. Ще е необходима дисциплина, за да се запази контролът върху цените и да се предотврати пълномащабна ценова война. Самолети
Norwegian Air Shuttle стана последната авиокомпания, която обяви възобновяването на дейността си в сряда, като заяви, че ще оперира 76 полета на кратки разстояния от Скандинавския полуостров от 1 юли, използвайки 20 самолета. Тя преосмисли политиката си, след като през април съобщи, че полетите в чужбина вероятно няма да бъдат възобновени до следващата година.
Главният изпълнителен директор на Ryanair Майкъл О’Лиъри съобщи, че европейските авиокомпании, стремящи се към пазарен дял след пандемията, може да се впуснат в ценова война.
Докато Ryanair се хвали с изгодните си цени, данни на UBS сочат, че ирландската компания е в най-добри позиции да подложи на натиск конкурентите си. Цените й растат с около 20% през юли и август спрямо миналата година, докато при повечето други авиокомпании е регистриран спад.
Но способността на Ryanair да се опълчи на големите авиопревозвачи може да е ограничена от спасителните помощи за милиарди евро за компании като германската Lufthansa и Air France-KLM, които според О’Лиъри ще им помогнат да субсидират по-слаби маршрути. Британският пазар, който е най-големият в Европа, е размътен и от правилото за 14-дневна карантина за пристигащите, което може да откаже хората от пътуване със самолет независимо от цената.
Други нискотарифни авиокомпании като EasyJet и Wizz Air Holdings, които възстановиха услугите си в Западна Европа тази седмица, не изглеждат особено ентусиазирани да се впуснат в ценово съревнование в момент, когато европейските потребители имат притеснения, надхвърлящи цената на билетите.
Главният изпълнителен директор на EasyJet Йохан Лундгрен заяви в понеделник, че ще се съсредоточи върху рентабилни маршрути и очаква цените да нараснат, тъй като търсенето започва да отговаря на предлагането. Макар че британският авиопревозвач ще обслужва 60% от обичайната си мрежа през юли и 75% през август, честотата на дневните полети ще бъде намалена до едва около 30% от обичайния капацитет.