След като самолетите им бяха приковани към земята, авиокомпаниите прибегнаха до помощи и големи държавни заеми, за да не потънат. Но очакваното бавно възстановяване на въздушния трафик може да ги притисне до стената на дълга, пише AFP.
През април, по време на връхната точка на пандемията от коронавирус, трафикът в света „достигна дъното“ със спад от 94% спрямо миналата година, показват данни на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА). Тя предвижда приходите тази година да спаднат с повече от 50%.
Авиокомпаниите се обърнаха към държавите за помощ, след като финансите им започнаха да се изчерпват.
От държавните помощи на обща стойност 123 млрд. долара 67 млрд. долара ще трябва да бъдат възстановени, а общата сума на дълга в сектора ще достигне „близо 550 млрд. долара, което е огромен ръст от 28%“, сочат данните на ИАТА. Air France получи заеми на стойност 7 млрд. евро, а Lufthansa получи 9 млрд. евро, от които 3 млрд. под формата на заеми. Американските компании се сдобиха с помощ от 50 млрд. долара, от които 25 млрд. долара под формата на заеми.
Някои от тях вече потънаха, като двете най-големи авиокомпании в Латинска Америка – LATAM и Avianca, Virgin Australia, South African Airways, както и Thai Airways. „Това се случи в страни, в които правителствата се забавиха с реакцията си или го направиха с ограничени средства“, смята генералният директор на ИАТА Александър де Жуниак.
"Днес преминаваме през ликвидна криза, която беше предизвикана основно от държавните заеми, субсидиите. Но ликвидната криза ще се превърне много бързо в дългова криза и вероятно ще има компании, които няма да успеят да се възстановят“, прогнозира Бертран Мули-Егро, експерт по въздушен транспорт в компанията Archery Strategy Consulting.
„Следващото предизвикателство ще бъде да се предотврати потъването на авиокомпаниите под напора на дълговото бреме“, казва Де Жуниак.
Рейтинговите агенции S&P Global Ratings и Moody's понижира рейтинга за финансовата стабилност на редица авиокомпании, сред които Lufthansa, IAG, Aeromexico и бразилската GOL, които бяха поставени в спекулативната категория.
Дългът на компанията-майка на British Airways и Iberia, IAG, се очаква да се удвои до края на 2020 г. до 15 млрд. евро, а португалската TAP може да не изпълни финансовите си ангажименти до юли, прогнозира S&P.
За сметка на това нискотарифната Ryanair навлезе в кризата със силни ликвидности и много нисък дълг, отбелязва агенцията.
Липса на оптимизъм
В САЩ ръководителят на Boeing Дейвид Калхун заяви в средата на май, че е „много вероятно“ голяма американска компания да рухне. Кабинетът CFRA Research съобщи, че вярва силно в оцеляването на Delta и Southwest Airlines, но не е толкова сигурен за United и най-вече American Airlines, смятани за „твърде рискови“, защото са навлезли в кризата с голям дълг.
Заради бавното възстановяване на трафика приходите ще бъдат ограничени. Американските авиокомпании, както и китайските, може да разчитат на внушителен местен пазар, който първи се отлепи от дъното. Но „вътрешният трафик не носи същата рентабилност, няма същия потенциал за генериране на приходи като трафика на дълги разстояния“, отбелязва Бертран Мули-Егро.
Авиокомпаниите със силна зависимост от полети на дълги разстояния като хонконгската Cathay Pacific и Singapore Airlines, както и авиокомпаниите от Персийския залив „ще пострадат значително и ще трябва да чакат най-много за възстановяване“, смята той.
Представители на сектора са категорични, че не се очаква трафикът да се върне на нивото си от 2019 г. преди 2023 г.
Тим Кларк, емблематичният ръководител на Emirates, която постигна успех с хъба си в Дубай между Европа и Азия, също има мрачни очаквания за бъдещето.
„Не съм оптимист, че някои превозвачи днес, които вече бяха разтърсени значително, ще оцелеят през идните месеци“, каза той по време на видеоконферентна връзка в рамките на Арабския пътнически пазар, посветена на туризма.
Заради свиването на мрежите и много бавното връщане на пътниците компаниите ще трябва да са прагматични и да променят размерите си за ниво на дейност след кризата, което ще е доста по-ниско, за да нямат отново проблем с ликвидностите след една-две години“, казва Бертран Мули-Егро. Те са длъжни да смалят размерите си, за да свият основните си разходи и така да намалят възможностите си за значително предлагане“, допълва той.
Това, от своя страна, ще доведе до изтегляне на стотици самолети и до съкращаване на десетки хиляди служители.