IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Колко драматичен ще бъде драматичният спад на ПЧИ потоците?

Въпреки че бизнесът продължава да изпитва сериозни затруднения заради пандемията, много от компаниите гледат с оптимизъм към бъдещите перспективи за растеж

15:42 | 28.04.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg</em></p>

Снимка: Bloomberg

Тъй като COVID-19 продължава да опустошава глобалната икономика, няма съмнение, че преките чуждестранни инвестиции (ПЧИ) ще бъдат значително засегнати. Единственият въпрос е каква ще бъде степента на техния спад, пише Рут Страхан в коментар за Pharmaceutical Technology.

На 9 март по време на Конференцията за търговия и развитие на ООН беше изчислено, че глобалните потоци на ПЧИ ще се свият с 5% до 15% през 2020 г. и 2021 г. Само за един месец тази прогноза беше променена до по-мрачния диапазон от 30% до 40%.

„Избухването и разпространението на COVID-19 ще доведе до драматичен спад в глобалните потоци на ПЧИ“, предупреждава Джеймс Дзън, директор на инвестициите и предприятията в Unctad. 

В резултат на икономическата несигурност, отприщена от световната пандемия, многонационалните предприятия (MNE) ограничават капиталовите разходи, като пряко засягат потоците на ПЧИ. Тъй като корпорациите ще трябва да се справят с по-ниски печалби в своите чуждестранни звена, ще има по-малка печалба за реинвестиране. Unctad посочва, че реинвестираните печалби представляват приблизително 40% от общия приток на ПЧИ в икономиките, най-силно засегнати от коронавируса, включително САЩ, ЕС и Австралия.

Освен това Unctad изтъква, че най-големите 5000 корпорации, които са колективно отговорни за значителна част от глобалните ПЧИ, са претърпели осреднена ревизия на прогнозите си за приходите за 2020 г. с 30% надолу.

Преразглеждането на оценките на приходите в негативна посока е по-сериозно в развитите страни, които са основен източник на изходящи ПЧИ. Насоките за печалба на многонационалните предприятия в развитите страни бяха преразгледани в посока надолу с 35% в сравнение с 20% в развиващите се икономики. Осреднените ревизии надолу бяха особено силни в САЩ поради проблемите на многонационалните предприятия в енергийния сектор. Мрачната ревизия в Европа вече задмина и тази в Азия.

Пандемията засяга и различни начини за влизане на чуждестранни инвеститори, коментира Дзън. Разширяването на зелените инвестиции, както и трансграничните сливания и придобивания се забавят, а в някои случаи спират.

Най-силно засегнатите сектори

С изолирането на хората и спирането на дейността на индустриите продължава спадът на икономическата активност, което създава неравномерно въздействие в секторите. Тези, които са най-силно засегнати от ревизиите за намаляване на приходите и печалбата, включват енергийната промишленост и индустрията на основни материали, авиокомпаниите и автомобилната индустрия, посочва Unctad.

При налагането на международни забрани за пътуване, авиокомпаниите претърпяха резки спадове, като драстичните ревизии на печалбата и приходите бяха намалени в цялата индустрия. Компанията easyJet обяви на 30 март, че целият ѝ флот от самолети трябва да бъде приземен, а Air Canada и British Airways освободиха хиляди служители.

COVID-19 подчерта колко важен е туризмът за световната икономика, като през 2019 г. секторът представлява 10,4% от глобалния БВП, според Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC), и отговаря за едно на всеки пет работни места, създадени между 2014 г. и 2019 г.

Автомобилният сектор е изправен пред множество предизвикателства - ограничения на веригите на доставка, безопасността на работната сила, затварянето на складове и намаляване на търсенето. В Европа и Северна Америка през седмицата, приключваща на 6 април, GlobalData изчислява, че приблизително 3,2 милиона леки превозни средства са отпаднали от производството, което е довело до 101,8 млрд. долара загубени приходи.

Автомобилните производители въвеждат спешни мерки, като FCA, Toyota, Daimler, Ford и GM се обръщат към капиталовите пазари, за да осигурят кредитни линии на стойност 55 млрд. долара, за да останат конкурентоспособни.

Друг сектор, който страда сериозно, е този на строителството. GlobalData очаква световната строителна продукция да се свие с 1,4% през 2020 г.

Последна актуализация: 12:30 | 13.09.22 г.
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още