Европейската самолетостроителна компания Airbus е използвала отдел с годишен бюджет от 300 млн. долара, за да заблуждава държавни и други ръководители за продажбите си на самолети, с което е увеличила печалбата си с над 1 млрд. долара в дългогодишна кампания за даване на подкупи, сочат документи по най-големия случай на корпоративна измама в историята.
Компанията призна вината си и се съгласи да плати 4 млрд. долара по извънсъдебно споразумение, което беше одобрено от съдилища във Франция, САЩ и Великобритания, предава Bloomberg. Според документите по делата престъпленията са били извършвани в редица страни, включително Малайзия, Русия и Китай, през 13-годишен период. Френски прокурор съобщи пред съда, че планът помогнал за увеличаването на печалбата на компанията с 1,05 млрд. евро (1,2 млрд. долара).
Американският районен съдия Джъд Томас Хоган нарече поведението на служители и ръководители на Airbus „неправомерно и вредно“ и попита прокурорите дали може да бъдат повдигнати обвинения на отделни лица. Разследването продължава, съобщи американският прокурор Елин Рубин-Смит. Тя заяви пред съда, че споразумението с Airbus изисква от тях да подпомогнат усилията за повдигане на обвинения на отделни хора.
Airbus ще бъде наблюдавана през идните три години. Споразумението слага край на четиригодишно разследване на обвинения, че базираната в Тулуза, Франция, компанията е използвала посредници, за да подкупва държавни ръководители, когато навлизала на нови пазари. Тя се съгласи да плати 2,1 млрд. евро във Франция, 991 млн. евро във Великобритания и 527 млн. евро на американските власти.
Макар и сурово, споразумението позволява на гиганта в самолетостроенето да увеличи преднината си пред изпитващия затруднения конкурент Boeing, който остава в криза от близо една година заради приземяването на самолетите от модела 737 MAX след две катастрофи с жертви.
Airbus използвала маркетингов отдел и стратегия с участието на 150 души, за да плаща подкупи за печелене на бизнес, съобщиха прокурори във Вашингтон. Компанията е извършила неправомерни плащания на стойност 50 млн. долара на директорите на AirAsia Group чрез спонсорирането на спортен отбор, обещала е щедра сума на близък на високопоставен представител в правителството на Гана и е платила 2 млн. долара на съпругата на високопоставен представител на Sri Lankan Airways, става ясно от присъдата във Великобритания.
Престъпленията на компанията в САЩ са включвали нарушения на контрола върху износа. Във Великобритания срещу компанията бяха повдигнати пет обвинения, четири от които свързани с пътнически самолети в Малайзия, Шри Ланка и Тайван, а петото обвинение е свързано с договор в областта на отбраната.
Червени знамена
Неправомерните действия били разкрити за първи път, когато британската служба за борба с измамите отправила запитване към компанията за липсваща информация относно агенти по продажбите, съдържаща се в документите й.
Последвалият преглед на Airbus включвал „червени знамена за корупция“. Тогавашният главен изпълнителен директор на компанията Том Ендерс започна вътрешно разследване и европейският самолетопроизводител се предаде на властите през 2016 г. Впоследствие разследвания срещу Airbus започнаха във Франция и САЩ.
Скандалът доведе до оставките на висши ръководители на компанията и беше водеща тема през последните седем години от мандата на Ендерс. Глобата ще се отрази негативно на печалбата на компанията, но главният изпълнителен директор Гийом Фори, който пое поста през април, ще може да насочи вниманието си към друг неотложен проблем – как да разреши проблемите с производството, които задръстиха Airbus с поръчки и наложиха изплащането на компенсации на авиокомпаниите.
Общата глоба за Airbus надхвърля тази за J&F Investimentos от 2017 г. за около 3,2 млрд. долара, която по онова време беше смятана за най-голямата в света по споразумение за подкупи.
Извънсъдебното споразумение във Великобритания е най-голямото в историята на страната, надминавайки рекордните 500 млн. паунда (651 млн. долара), платени от производителя на самолетни двигатели Rolls-Royce Holdings.
Airbus планира да включи глобите в резултатите си в края на годината, които трябва да обяви на 13 февруари.