„Аз съм звезда, махнете ме оттук“ е един от най-успешните развлекателни формати на германската телевизия RTL. Но колкото и доброволно да звучи заглавието, повечето участници не желаят по своя воля да напускат така наречения лагер в джунглата в Австралия, къдео се развива действието. Обикновено им се казва доста рязко, че трябва да напуснат страната.
Юлия Керн сигурно се е чувствала по подобен начин. С много стръв топ мениджърът на групата Schwarz се впусна в приключението, наречено Австралия. Нейната задача: да изгради бизнеса на големия дисканунтер Kaufland в страната. Но преди това наистина да бе започнало, 30-годишната Керн трябваше да си събира багажа.
А всичко това изглеждаше като шанса на живота ѝ: предприемачът Дитер Шварц одобри начален бюджет от поне 300 млн. евро за разширяването. Първата стъпка беше създаването на инфраструктура за закупуване, логистика и продажби в щата Виктория: централен офис в Мелбърн, склад в предградието Микълъм - на 30 километра на север, и около 20 магазина в началото. Определени бяха пет места, първото от които е в процес на изграждане, а поне още девет – в етап на конкретно планиране.
Но изненадващо директорът на Kaufland Франк Шуман обяви, че групата спира планираната експанзия. „Не беше лесно решение за нас. Винаги сме се чувствали добре дошли в Австралия“, каза той, цитиран от германски медии. Сега компанията иска да концентрира инвестициите си отново в Европа.
„Ние виждаме голям потенциал за растеж за нас в Европа. Активно ще помогнем за формирането на консолидацията на европейския сектор на дребно и по този начин допълнително ще укрепим водещата си позиция“, казва Шуман. Например, Kaufland планира да придобие по-голям брой обекти от веригата на хипермаркети Real, която в момента е поета от инвеститор и се раздробява.
А в Австралия остават 200 вече наети служители, чието бъдеще сега е несигурно, както и вече стартирани строителни проекти и подписани договори. Това също означава, че част от планираната инвестиция за милиони евро е загубена.
Пропуснат е и шансът за конкуренция със стария конкурент Aldi на друг пазар. Aldi Süd работи в Австралия от 2001 г. За това време дискаунтърът със своите над 500 клона е завладял 8,6 процента от пазарния дял в страната и успешно се конкурира с лидерите на пазара Coles и Woolworth, които от години се утвърждаваха удобно в де факто дуопол. Експанзията на Kaufland трябваше да внесе допълнително движение на пазара.
Оттеглянето от континента също така е голям удар и за Юлия Керн, ръководител на Kaufland Australia, тъй като тя се смята за една от младите надежди в семейната компания от Некарсулм. Учила е мениджмънт на хотелиерството в университета в Северна Аризона, завършила е MBA чрез дистанционно обучение, като същевременно е натрупала опит в консултантската компания EY.
Тя е в групата на Schwarz от 2013 г. и прави първите си стъпки там в продажбите в Германия и Италия за Lidl. След това работи в централата на Schwarz почти две години, включително като вътрешен консултант, и става регионален мениджър в Kaufland през 2016 година.
По-малко от две години по-късно, през май 2018 г., тя получава предизвикателството да развива бизнеса на Kaufland в Австралия като управляващ директор. С много авансови лаври: „Юлия Керн бе избрана за тази задача въз основа на предишното си представяне и потенциал. Ние не взимаме подобни решения леко“, каза Патрик Каудевиц, ръководител на Kaufland по онова време.
А тя имаше големи планове: „Нашите планирания показват, че се стремим към дългосрочен, устойчив растеж в цяла Виктория“, гордо обяви тя на среща с министъра на икономиката на Виктория Тим Палас в края на август 2019 г. „Очакваме с нетърпение да създадем хиляди работни места и нови възможности за местния бизнес", добави тя. По думите ѝ Австралия е един от най-бързо развиващите се региони в света и „с нетърпение очакваме да растем с нея“.
Сега Kaufland оставя тази възможност неизползвана и възнамерява отново да концентрира инвестициите си в основния пазар - в Европа. Освен в родната Германия търговецът е представен в Полша, Чехия, Румъния, Словакия, България, Хърватия и Република Молдова с около 1300 клона и 132 000 служители.
А за Юлия Керн неуспехът в Австралия не бива да бъде краят на обещаваща кариера в компанията. В края на краищата, Kaufland, подобно на сестринската си компания Lidl, принадлежи към Schwarz Group, която е четвъртият по големина търговец на дребно в света. Така ще вероятно пред младите мениджъри ще има и други предизвикателства.
По матерлиали на Handelsblatt и Spiegel