Ескалацията на търговската война между САЩ и Китай навлезе в нова фаза, като нито една от двете страни не дава сигнал, че ще отстъпи.
В петък администрацията на американския президент Доналд Тръмп повиши митата върху вноса на китайски стоки за 200 млрд. долара от 10 на 25%, ход, който беше последван в понеделник от властите в Пекин, които наложиха митнически налози от 25% върху вносни американски продукти за 60 млрд. долара, които ще влязат в сила от 1 юни, пише Ник Кънингам за Oilprice.
Тръмп не спря дотук и заплаши, че подготвя още мита върху целия останал незасегнат китайски внос на стойност 325 млрд. долара.
Митническите залпове се очаква да засегнат сериозно потреблението през следващите няколко месеца.
„През последната седмица надеждите за постигане на частично и временно помирение между двете страни бяха изместени от страховете около ескалирането и разширяването на икономическия конфликт“, посочва Есвар Прасад, професор по търговска политика в Университета в Корнел.
Правителствата на двете най-силни икономики в света изглежда остават отворен прозореца за постигане на споразумение, като преговорите ще продължат въпреки новите мита.
Пукнатините в китайската икономика стават все по-ясни. Продажбите на автомобили в страната, която е и основен пазар за тази индустрия, се понижават за 10-ти пореден месец през април. Пекин беше принуден да започне нов кръг от финансови стимули, за да убие въздействието на търговската война върху икономиката.
Забавянето на икономическия ръст е основен насрещен вятър за суровия петрол. Хедж фондовете и другите финансови мениджъри стават все по-загрижени за търговията с този ресурс, изоставяйки нетните дълги позиции в началото на май.
От началото на юни втечненият природен газ, който се доставя от САЩ за Китай, също ще бъде обект на 25-процентни мита.
Въпреки търговската война, петролът поскъпна в началото на днешната търговия в понеделник. Новината относно двата саудитски танкера, които бяха атакувани, предизвика нов ценови сътресения.
Засега изглежда, че търговците на петрол са по-загрижени за несигурността на предлагането, отколкото за спада в търсенето, смята Кънингам.