За купувачите на Boeing 737 MAX няма бърз начин да излязат от сянката на кризата, която заплашва авиобизнеса само девет дена след трагедията в Етиопия, отнела живота на 157 души.
Повечето от компаниите, които вече са поръчали нови 737 MAX 8, в това число Norwegian Air и Icelandair, заявиха, че ще ги сложат в режим на изчакване до излизане на официално становище за катастрофата, съобщи Financial Times.
Канадската нискобюджетна WestJet Airlines се оказа втората, която в понеделник предупреди, че финансовото ѝ състояние ще бъде сериозно засегнато от глобалното приземяване на модела 737 MAX.
Предупреждението бе отправено на фона на подобно изказване от страна на най-голямата канадска авиокомпания Air Canada, която се лиши временно от своите 24 самолета от този тип още в петък.
Едно от най-големите предизвикателства за тези компании е бързата замяна на 737 MAX с модела на Airbus А320neo.
Основният конкурент на Boeing обаче призна, че макар да работи на максимални обороти, няма да успее бързо да произведе достатъчно самолети, които да убият негативния ефект от приземяването на 737 MAX.
“На теория е възможно да се направи подмяната, но за да бъде напълно ефективна, са необходими три години“, споделя Робърт Сталард от Vertical Partners Research.
Airbus вече обяви, че от средата на тази година производството на теснофюзелажни самолети ще се повиши до 60 броя за месец. През 2021 г. се очаква увеличение до 63 самолета месечно.
Преговорите около поръчката на самолети отнема време и пари и не е решение за една вечер, споделят експерти.
За компанията, която вече е приземила своите 737 MAX, едно от решенията на проблема е да се заеме по-стара версия на Boeing – 737 Next Generation, на понижена цена.
Очаква се основните купувачи да преразгледат своите заявки, които покриват общо 4659 самолета от този модел в зависимост от резултата на експертизата от катастрофата.