IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Използването на втечнен газ в транспорта ще намали емисиите със 142 млн. тона

Понастоящем целият германски транспортен сектор отделя близо 166 млн. тона парникови газове

21:27 | 22.02.19 г. 8
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Използването на втечнен природен газ (LNG) в транспортния сектор може да намали емисиите на парникови газове със 142 млн. тона до 2040 г., показва проучване на енергийната компания Shell, което е било публикувано в Германия. 

При заложените 6 хил. големи кораба в света и 480 хил. камиона в Европейския съюз (ЕС), които да използват LNG до 2040 г., емисиите на парникови газове от корабния транспорт могат да се намалят със 132 млн. тона, в зависимост от технологията на двигателите, и до 4,5 млн. тона от тежкотоварния пътен транспорт.

30-процентното съотношение на био втечнен природен газ при камионите би позволило допълнително намаляване на емисиите с още 20%.

Понастоящем целият германски транспортен сектор отделя близо 166 млн. тона парникови газове.

„Виждаме сериозен потенциал в използването на втечнен природен газ в транспорта – особено при контейнеровозите с техния сравнително висок разход на гориво поради голямата изисквана мощност. От друга страна, пътническите кораби ще играят по-скоро ролята на пионери. Замяната на мазута с втечнен природен газ може да доведе до значителни предимства по отношение на емисиите“, смята главният икономист на Shell в Германия Йорг Адолф.

„В търговския пътен транспорт втечненият природен газ е особено подходящ за тежкотоварни камиони като алтернатива на дизела. За да се постигнат големи намаления на емисиите обаче, трябва да се използва втечнен природен газ от възобновяеми източници – например био втечнен природен газ“, обяснява експертът по транспорта от DLR Андреас Лишке.

Международната агенция по енергетиката (IEA) очаква световната търговия с газ да нарасне с две трети до 2040 г., като 80% от този ръст ще се дължат на втечнения природен газ.

Днес той представлява около 8–9% от общото потребление на газ, но до 2040 г. неговият дял ще достигне близо 14%.

В транспорта корабите са един от основните източници на замърсители на въздуха. Освен това на международния корабен транспорт се падат близо 3% от световните емисии на въглероден диоксид.

Втечненият природен газ за момента се смята за единствената логична и достатъчно разработена алтернатива на корабните горива на нефтена основа. Съответно изследването очаква за периода до 2040 г. флотът от кораби на втечнен природен газ да расте много по-бързо от целия световен флот. Контейнеровозите са най-динамичната категория кораби, докато пътническите кораби – например лайнерите и фериботите – ще играят ролята на пионери.

В пътния транспорт втечненият природен газ е подходящ предимно за използване в тежкотоварните автомобили. Ако сегашните тенденции се запазят, до 2040 г. броят на тези автомобили в ЕС ще нарасне с 307 хил. и ще достигне 2,76 млн.

480 хил. (17%) от тежкотоварните автомобили ще имат LNG двигател и ще елиминират потреблението на 11,5 милиарда литра дизел.

Днес има около 4 хил. LNG камиона.

„За да се въведе и насърчи използването на втечнен природен газ с ниски емисии, е необходима отворена към технологиите подкрепа за възобновяеми източници в снабдителната верига на втечнения природен газ и съдействие за изграждането на необходимата инфраструктура.

Нужни са сигурни икономически ползи, за да се убедят потребителите в предимствата на LNG технологията – например чрез регулаторни и финансови инструменти“, обяснява г-н Адолф.

На представянето присъстваха представители на български транспортни фирми и производители на тежкотоварни автомобили.

„Българските транспортни фирми могат да се поучат от опита на своите колеги в развитите страни в Западна Европа, които диверсифицират снабдяването с гориво в транспорта и търсят нови, екологични и по-ефективни горивни решения за своята транспортна флота. С тях се обединихме около извода, че използването на втечнен природен газ в транспорта в България ще стане възможно след създаването на съответната регулаторна рамка и финансови стимули, както на така необходимата инфраструктура“, споделя Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:17 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 5 години
Долу писах, че при втрчнения пропан-бутян, специфичният обем е бл о зо 2,5 - 3 пъти по-.алък от *** метана което, заедно с технологичните и ценови предимства на инсталацията, го прави предпочитаното лично от мен, гориво.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 0 rate down comment 1
Pyramid
преди 5 години
Инвесторе, *** сървъри, платформи и т.н. Крадат от постовете.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 0 rate down comment 0
Pyramid
преди 5 години
И пропан-бутанът е втечнена газова смес.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 2
majnata
преди 5 години
да ти имам "колегата"... : )))))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 1
doba
преди 5 години
Бай *** отдавна е на АГУ с LPG.Както колегата Стоян Петров уточнява, има разлика между LPG(продукт на нефтопреработка, в превод втечнен петролен газ) и LNG(втечнен натурален газ).LNG в БГ е познат като метан.Освен в произхода разликата между двата е, че в сегашните АГУ степента на сгъстяване е около 10+ атмосфери, докато на навлизащия в последно време метан е над 200 атмосфери.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 3
Стоян Петров
преди 5 години
Втечнения газ се използва за автомобили, но не така масово както компресирания. Първия е смес от метан, етан и т.н. а втория пропан-бутан. В България и Италия го използваме не защото сме "еколози", а сиромаси. Автомобилите с газова уредба при ПТП понякога се запалват вследствие на изтичащата газ и вземат жертви. Вследствие на пожара някои от газовите бутилки се взривяват. По-накратко не можеш да накараш немец да се качи в кола, за която той казва че в нея има " бомба".
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още