Използването на втечнен природен газ (LNG) в транспортния сектор може да намали емисиите на парникови газове със 142 млн. тона до 2040 г., показва проучване на енергийната компания Shell, което е било публикувано в Германия.
При заложените 6 хил. големи кораба в света и 480 хил. камиона в Европейския съюз (ЕС), които да използват LNG до 2040 г., емисиите на парникови газове от корабния транспорт могат да се намалят със 132 млн. тона, в зависимост от технологията на двигателите, и до 4,5 млн. тона от тежкотоварния пътен транспорт.
30-процентното съотношение на био втечнен природен газ при камионите би позволило допълнително намаляване на емисиите с още 20%.
Понастоящем целият германски транспортен сектор отделя близо 166 млн. тона парникови газове.
„Виждаме сериозен потенциал в използването на втечнен природен газ в транспорта – особено при контейнеровозите с техния сравнително висок разход на гориво поради голямата изисквана мощност. От друга страна, пътническите кораби ще играят по-скоро ролята на пионери. Замяната на мазута с втечнен природен газ може да доведе до значителни предимства по отношение на емисиите“, смята главният икономист на Shell в Германия Йорг Адолф.
„В търговския пътен транспорт втечненият природен газ е особено подходящ за тежкотоварни камиони като алтернатива на дизела. За да се постигнат големи намаления на емисиите обаче, трябва да се използва втечнен природен газ от възобновяеми източници – например био втечнен природен газ“, обяснява експертът по транспорта от DLR Андреас Лишке.
Международната агенция по енергетиката (IEA) очаква световната търговия с газ да нарасне с две трети до 2040 г., като 80% от този ръст ще се дължат на втечнения природен газ.
Днес той представлява около 8–9% от общото потребление на газ, но до 2040 г. неговият дял ще достигне близо 14%.
В транспорта корабите са един от основните източници на замърсители на въздуха. Освен това на международния корабен транспорт се падат близо 3% от световните емисии на въглероден диоксид.
Втечненият природен газ за момента се смята за единствената логична и достатъчно разработена алтернатива на корабните горива на нефтена основа. Съответно изследването очаква за периода до 2040 г. флотът от кораби на втечнен природен газ да расте много по-бързо от целия световен флот. Контейнеровозите са най-динамичната категория кораби, докато пътническите кораби – например лайнерите и фериботите – ще играят ролята на пионери.
В пътния транспорт втечненият природен газ е подходящ предимно за използване в тежкотоварните автомобили. Ако сегашните тенденции се запазят, до 2040 г. броят на тези автомобили в ЕС ще нарасне с 307 хил. и ще достигне 2,76 млн.
480 хил. (17%) от тежкотоварните автомобили ще имат LNG двигател и ще елиминират потреблението на 11,5 милиарда литра дизел.
Днес има около 4 хил. LNG камиона.
„За да се въведе и насърчи използването на втечнен природен газ с ниски емисии, е необходима отворена към технологиите подкрепа за възобновяеми източници в снабдителната верига на втечнения природен газ и съдействие за изграждането на необходимата инфраструктура.
Нужни са сигурни икономически ползи, за да се убедят потребителите в предимствата на LNG технологията – например чрез регулаторни и финансови инструменти“, обяснява г-н Адолф.
На представянето присъстваха представители на български транспортни фирми и производители на тежкотоварни автомобили.
„Българските транспортни фирми могат да се поучат от опита на своите колеги в развитите страни в Западна Европа, които диверсифицират снабдяването с гориво в транспорта и търсят нови, екологични и по-ефективни горивни решения за своята транспортна флота. С тях се обединихме около извода, че използването на втечнен природен газ в транспорта в България ще стане възможно след създаването на съответната регулаторна рамка и финансови стимули, както на така необходимата инфраструктура“, споделя Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България.
преди 5 години Долу писах, че при втрчнения пропан-бутян, специфичният обем е бл о зо 2,5 - 3 пъти по-.алък от *** метана което, заедно с технологичните и ценови предимства на инсталацията, го прави предпочитаното лично от мен, гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Инвесторе, *** сървъри, платформи и т.н. Крадат от постовете. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години С3Н8 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години И пропан-бутанът е втечнена газова смес. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години да ти имам "колегата"... : ))))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Бай *** отдавна е на АГУ с LPG.Както колегата Стоян Петров уточнява, има разлика между LPG(продукт на нефтопреработка, в превод втечнен петролен газ) и LNG(втечнен натурален газ).LNG в БГ е познат като метан.Освен в произхода разликата между двата е, че в сегашните АГУ степента на сгъстяване е около 10+ атмосфери, докато на навлизащия в последно време метан е над 200 атмосфери. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Втечнения газ се използва за автомобили, но не така масово както компресирания. Първия е смес от метан, етан и т.н. а втория пропан-бутан. В България и Италия го използваме не защото сме "еколози", а сиромаси. Автомобилите с газова уредба при ПТП понякога се запалват вследствие на изтичащата газ и вземат жертви. Вследствие на пожара някои от газовите бутилки се взривяват. По-накратко не можеш да накараш немец да се качи в кола, за която той казва че в нея има " бомба". отговор Сигнализирай за неуместен коментар