Независимо от това дали излизането на Великобритания от Европейския съюз стане със или без сделка, то ще окаже ефект върху търговията в Европа, но последиците за България ще бъдат предимно косвени. Това става ясно от оценка на анализаторите на компанията по управление на риска Coface, представена във вторник в София.
Според заключенията ефектите у нас ще се проявят най-вече чрез два от основните ни търговски партньори, а именно Германия и Италия, тъй като страната ни има относително невисок стокооборот с Острова. Като вносител Великобритания е наш 12-и партньор, а като вносител 18-и, а делът от общия износ е сравнително малък – малко над 2%.
Според представените от компанията данни както износът, така и вносът на България с Великобритания бележат ръст на годишна основа през 2018 г. от съответно 6,9% и 1,48%. Налице е и положителен търговски баланс през изминалата година в размер на 338 млн. лв.
Анализаторите на компанията посочват, че по тяхна оценка е малко вероятно да се стигне все пак до сценарий без сделка, но въпреки това съществува такъв риск.
Най-засегнатият сектор от един евентуален „хаотичен“ Brexit в Европа ще е този на автомобилостроенето, но също така ефекти ще има и при строителството, търговията на дребно, хранително-вкусувата промишленост и веригите за доставка. От Coface уточняват още, че дори и при постигането на споразумение несигурността около бъдещите търговски взаимоотношения с ЕС все пак ще е пречка за развитието на производствения капацитет.
По отношение на износа сред най-засегнатите от Brexit страни ще бъдат Белгия, Холандия, Ирландия, скандинавските страни и някои източноевропейски държави като Полша.
Колкото до перспективите пред България, от компанията посочват, че оценките за риска на страната и бизнес климата се запазват без промяна на ниво от съответно А4 и А3, като очакванията са вътрешното търсене да остане основен двигател на растежа. Икономическият растеж, от своя страна, ще остане стабилен с прогноза за ръст от 3,6% (малко над средната за ЦИЕ) през тази година при 3,3% през изминалата и 3,8% през 2017 г.
Колкото до ситуацията в транспортния сектор, то в близко бъдеще тя ще се характеризира с високи степени на риск, въпреки че се очаква по-положително развитие в дългосрочен план, най-вече във въздушния транспорт.
Секторът на транспорта не само в България, но и в целия регион на Централна и Източна Европа също остава високорисков, като тази тенденция е ясно изразена от втората половина на миналата година.
От Coface уточняват, че продължава да е налице липса на квалифицирана и устойчива работна ръка.
Също така предложената от Съвета на ЕС реформа в сектора, известна като пакета „Макрон“, би довела до спад в доходността и понижаване на конкурентоспособността при страните от Централна и източна Европа, посочват от Coface. Въпреки това оттам уточняват, че дори и без тези промени голяма част от фирмите вече започват да изпитват затруднения.
И все пак световните перспективите в дългосрочен план се запазват положителни за всички видове транспорт основно благодарение на зараждащата се средна класа в страни като Индия и Китай, както и заради по-ниските разходи вследствие на новите технологии, посочват от Coface.
преди 5 години Има по-зли рискове тъдява:"Срещу 2200 евро на месец български мюсюлманин се хваща да слугува на наглите диваци, които Меркел щедро покани в Европа. Той е бил в лагера край Мюнхен и задачата му е била да сервира и отсервира храната на варварите три пъти на ден.Работният ден е траял по 14-16 часа, няма почивни дни в събота и неделя. От там се е върнал в България заразен от болестите на пришълците, обиждан, бит и ритан, но не и богат. Той е живял като куче, а варварите като господари. Бившите казарми на Хитлер били основно преустроени камери, климатици, окачени тавани ,плазмени телевизори, високоскоростен интернет, отопление, вода, ток и редовно сменяни чисти чаршафи. Всичко това безплатно, като на всеки варварин се дават отделно по 800 евро джобни пари на месец! И единственото им задължение е било да ходят на курс по немски огромно свободно време и хранене на корем: кой колкото може да яде, ако има голям тумбак, може и десет порции, не му се отказва. Дори капризничели, ритали баките и чиниите, тъпчели с крака филиите с хляб. Обичали да ядат на поразия шоколадови бонбони от буркани, чаши Нутела, желирани бонбони, дъвки Всичко това без една стотинка да дават и без да работят. Затова, казва нашият човек в седмичен вестник, бият се с ножовете и всеки ден има по един заклан или ранен. Както играят табла изведнъж започват крясъци, бой, вадят се ножове и се дерат като животни! И какво като има камери? Ако случайно някой от персонала се намеси ,веднага хвърлят вината върху него той ги обиждал, ритал, псувал За всичко е виновен обслужващият персонал, а варварите са кристалночисти. Имало е в състава на обслужващия персонал мюсюлманка от Босна не е християнка, а са я подлагали на големи унижения това ,че са шляпали по *** и циците е нищо, че я наричали *** също. Давали й една празна кутия от бисквити , слагали я в центъра на стаята седнала и я замеряли с центове и най-цинични подигравки! Милите гости на побърканата бабичка Меркел! Тя не дава да се каже една дума лоша срещу тях, има пълна забрана на полиция и медии да се месят и да казват истината за варварите. От целия лагер имало само трийсетина сирийци, о станалите са *** и на всичко отгоре агресивни, разказва българският мюсюлманин, който е бил унижаван, ритан и бит от невежите диваци. Наскоро бяха изнесени ужасяващи факти: От влезлите в Германия милион и двеста хиляди пришълци, две трети са направо неграмотни. От тях на работа са постъпили само 125 души 102 са назначени в пощите, щото са държавни и Меркел нарежда така. Останалите 23 то няма по един, са назначени в големите, световните немски корпорации. Четете и мислете за нашата клета България, която Б.Б. отдавна е приел да бъде гето на варварите."Стефан Северин, Поглед.инфо отговор Сигнализирай за неуместен коментар