Броят на слънчевите панели и електрическите превозни средства, свързани към електроразпределителната мрежа все още може да бъде управляван, но имайки се предвид очакваните допълнителни количества електромобили, които предстои да бъдат пуснати на пазара, ще бъде необходимо значително ускоряване на дигитализацията на мрежата, смята Серж Коле, експерт от консултантската агенция EY в интервю пред Euractiv.
“Ако се обърне внимание на дигитализацията, веднага ще направи впечатление, че Европа изостава значително от САЩ, например, където над 50% от потребителите вече разполагат с интелигентни измервателни уреди“, посочва Коле, като добавя: „Внедряването на интелигентни измервателни уреди често се ръководи от регулаторна рамка“.
По неговите думи една от основните причини за липсата на съществен напредък е притеснението на хората относно поверителността на личните данни.
Данните, с които боравят въпросните интелигентни уреди, показват кога даден човек е в своя дом, с колко автомобила разполага, с колко климатика и пр., посочва експертът.
„Именно с тези опасения трябва а се справят регулаторните органи“, изтъква Коле.
Според него дигитализацията е необходима, за да се следи ефективно натоварването на мрежата и да се предвиждат бъдещите инвестиции в тази сфера.
„Като цяло европейският енергиен сектор е напреднал в това отношение. Натоварването на мрежата от частни потребители, например, чрез електрически превозни средства, в момента все още е лесно управляемо. На места като Южна Германия операторите на разпределителни мрежи (DSO) могат да управляват количеството възобновяеми енергийни източници, включени към мрежата чрез нейното укрепване, където е необходимо, като поставят повече медни проводници в земята“, посочва Коле.
Експертът посочва, че електромобилите играят ролята на нож с две остриета. От една страна те са оръжие срещу декарбонизацията, но от друга електрическите превозни средства представляват потенциално огромно натоварване на електропреносната мрежа.
„Ако електромобилите достигнат 10-20% от продажбите на нови коли до 2024 г., каквито са актуалните прогнози, това означава, че общият им брой ще достигне 5 млн. в световен мащаб. С 40 KW батерия всеки общо те ще се нуждаят от 240 гигавата електроенергия за зареждане“, предупреждава още експертът.
Някои големи автомобилни концерни вече са започнали да инсталират интелигентни уреди в частните домове, добавя Коле.
„Nissan и Tesla вървят напред в това отношение. Volkswagen също работи по въпроса“, добавя той.
Вече се е появила практика сред тези компании, когато предлагат електрическо превозно средство, по договор то да бъде придружавано от съответния слънчев панел, с който да се зарежда колата.
Според Коле един от основните фактори при развитието на тази технология ще бъдат технологичните компании, свързаните домове и големите информационни масиви.
„Ако операторите на разпределителни мрежи искат да изпълняват ефективно своите задължения за балансиране, за да гарантират, че подаването на електроенергия няма да спре, ще се нуждаят от големи информационни масиви за извършване на качествен мониторинг“, споделя Коле.
преди 5 години Идеята на тази система е не да печелиш толкова колкото да си намаляш сметките за ток. Примерно през деня те няма и вместо да купуваш една камара амортизиращи се батерии връщаш ток в мрежата. Има потребители които ползват ток само през деня. Обратно вечерта пък потребителите които са ползвали ток не ползват но ти ползваш и посоката на електромера се завъртя на обратно и най - вероятно ще ползваш повече ток от колкото си дал в мрежата. Щом хората на запад го правят и са довлни може би смисал. Това че рашките не го правят не значи че не е правилно. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Естествено за този който продава нали това е и една от причината цената на която ти купува тока ерп-то да е по - ниска. А това с автомобилчето е тъпо предложение понеже ако връщаш с него трябва да намериш първо да го заредиш с по - евтин ток което сам се сещаш няма как да стане понеже идеята е тока да ти се изкупува на по ниска цена :). Примерно цената на киловат ти е 20 стотинки да ти го купуват на 12 нещо такова. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години А загубите по трансфера на енергията за чия сметка?И за едно аффтумубилче двупосочно електромерче?А за чия сметка? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Да слагат електромери с които всеки да може да продава ток в мрежата в случей на излишък на по - ниска цена от този която купува разбира се за да няма далавери. В Австралия и САЩ има такива електромери и ако оборудването ти отговаря на определени минимални изисквания можеш спокойно да продаваш ток, но го продаваш на по ниска цена от която го купуваш. Така че неми говори за закона на ОМ :). отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ...но и ще служат за балансиране на електропотреблението. Блаженни са вярващите!Добре, че закона на Ом не могат да променят, току виж сме започнали да левитираме от свръхпроводници наоколо! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Въвеждане на умни мрежи и адекватна ценова политика. Електромобилите са гигантска акумулираща мощност. Ако собствениците им бъдат стимулирани да зареждат в часовете на минимално потребление и отдават енергия в пиковите моменти, електромобилите не само няма да са натоварване, но и ще служат за балансиране на електропотреблението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Чудя се *** от какво има да се притеснява. Той е беден няма какво да му откраднат и всяка вечер седи и си пие ракайката. Ако види некоя реклама случайно рекламодателя ще се набута защотото *** няма да му купи *** :D. Аман с тези лични данни и глупости. отговор Сигнализирай за неуместен коментар