Гърция няма да се откаже от приватизационния си план след края на своята спасителна програма. Това коментира главният изпълнителен директор на фонда за държавни активи Hellenic Corporation of Assets and Participations (HCAP) Раниа Екатеринари пред агенция Ройтерс.
Атина, чиято програма приключва през август тази година, се договори със своите международни кредитори да събере 3 млрд. евро до 2019 г. от продажбата на държавни активи. Властта в южната ни съседка обеща да предаде в частни ръце дялове от Международното летище в Атина, газовата компания DEPA и петролната компания Hellenic Petroleum до началото на следващия месец.
Приватизацията е един от ключовите стълбове на трите спасителни програми на Гърция от 2010 г. насам. Те обаче донесоха приходи от едва 5 млрд. евро – в пъти по-малко от целта за 50 млрд. евро. Причини за това са както политическата, така и синдикална съпротива, финансовата криза и бюрокрацията.
По думите на Екатеринари страната е решена да осъществи приватизационния си план. На въпрос дали продажбите на държавните дялове са застрашени през следващите месеци и след края на програмата тя казва, че на този етап няма риск.
Очакванията са до юни Гърция да приключи отдаването на голям крайбрежен имот, продажбата на газовия оператор DESFA и да стартира продажбата или секюритизацията на дял в обществената електрическа компания Public Power Corp. (PPC). По-късно се очаква и продажба на фирмите за водни съоръжения EYDAP и EYATH.
Половината приходи от приватизацията са предвидени за погасяването а гръцкия дълг, който е в размер на 180% от БВП. Другата част трябва да подпомогне държавните компании и инвестиции, за да се стимулира възстановяването на икономиката, посочва Екатеринари.
Тя заявява също, че HCAP иска да подобри капиталовата структура на предприятията, които са под попечителството на фонда, преди да ги преструктурира след между три и пет години. Фондът също така дава насоки на компаниите, конкретно за всяка една от тях, а не са просто „пожелателни“, допълни още главният изпълнителен директор. По думите й всяка една от фирмите трябва да представи до началото на април бизнес план, който да й помогне да стане по-жизнеспособна, ефективна и конкурентоспособна.