Въпреки всички проблеми Етиопия има огромен потенциал, убеден е Лю. С над 100 млн. жители страната има второто най-многобройно население в Африка, хората са млади, а заплатите ниски. По оценки на икономисти към 2034 г. се очаква в Африка да има 1,1 млрд. души в трудоспособна възраст. До 2025 г. африканските потребители биха могли да харчат 5,6 трлн. долара годишно.
Африка е последният континент, на който му предстои да се развива, според Александър Демиси, етиопец, израснал в Германия, основател на консултантската компания China Africa Advisory.
Новият Път на коприната
Китай не губи време. Телекомуникационните гиганти Huawei и ZTE изградиха голяма част от дигиталните мрежи в Африка. Следвайки плана си "Нов Път на коприната", Китай строи пристанища, тръбопроводи, жп мрежи по целия свят, включително в Източна Африка.
"Когато се вгледате в китайските инфраструктурни проекти, се вижда каква е целта им - влияние в целия регион", казва Демиси.
Джибути, по-малкият съсед на Етиопия на Африканския рог, вече стана стратегически център, след като там бе открита първата китайска военна база. Сега престои страната да стане също финансов и логистичен център за Източна Африка - "нещо като Сингапур, където големите китайски банки вече предявиха претенциите си", допълва Демиси.
Китай не само разширява местното пристанище, но и работи по множество обекти в Танзания и Кения, които се конкурират за най-големите пристанищни съоръжения в Източна Африка. Инфраструктурата бива допълнена от различни жп линии. Отсечката Момбаса-Найроби току-що е завършена, а между Джибути и Адис Абеба трябва скоро да бъде открита. Двете линии някой ден ще бъдат свързани и разширени към Уганда, Бурунди, Руанда, Конго, Судан.
Голямата далечна цел е в бъдеще да бъдат свързани Западна и Източна Африка. Щом Китай успее да наложи стандартите си с всички тези големи договори, ще последват още много други поръчки - за услуги, за резервни части, пояснява Демиси.
Африка е континентът, където китайските компании могат със светкавична скорост да се превърнат в глобални играчи, където Китай може изключително активно да оформя глобализацията. Тези инициативи включват изкупуване на южноафрикански медии, изпаднали в тежки финансови затруднения, от китайски компании, за да се създаде общественост, както си я представя партията (Китайската комунистическа партия - бел. прев.).
Демиси е наясно с това, но оценява положително китайското участие. Инфраструктурата е крайно необходима и никоя друга страна не може да си позволи това, което Китай прави. Страна като Етиопия най-накрая има шанс да се развие и е в много добра позиция да се възползва от китайския интерес за нуждите си, посочва той.
Аламайеху Геда, професор по икономика в университета на Адис Абеба, е по-скептичен. Той отдавна проучва китайската икономическа стратегия и подчертава, че трябва да се отчитат не само преките инвестиции, но и кредитите.
"Китайските преки инвестиции в Етиопия през последните десет години достигат 600 млн. долара, кредитите обаче са за 70 млрд., посочва експертът.
"Китайците променят играта. Кредитите отиват при правителството. Всички кредити са свързани с конкретни проекти, например в сферите енергетика или инфраструктура, и се изпълняват от китайски фирми. Няма нито един кредит, който да не носи някаква полза на китайската икономика", подчертава той. По думите му, китайското правителство от рано е започнало да обвързва помощите за развитие със стимулирането на външноикономическата дейност, оформяйки принцип "на взаимната изгода".
Геда признава, че страната му наистина се нуждае от цялата тази инфраструктура. Какво обаче ще стана, ако един ден независимостта трябва да бъде пожертвана, щом етиопците вече не могат да изплащат кредитите си, коментира с тревога той.
"Тогава китайското правителство може да изиска например, етиопските авиокомпании да купуват китайски самолети вместо Boeing или Airbus". Геда нарича това "стратегическата уязвимост" и според него има само един начин тя да бъде избегната. "Нуждаем се от експертни познания във всяко отношение, но най-вече на масата за преговори", убеден е той.
(БТА)