Изминалата 2017 г. е била най-безопасната година в историята на търговската гражданска авиация. Това става ясно от паралелни проучвания на онлайн портала Мрежа за авиационна сигурност и холандската консултантска фирма To70, цитирани от ВВС.
Но въпреки данните от To70 предупреждават, че извънредната година е по-скоро „късмет“, независимо от високите нива на сигурност.
„2017 е най-безопасната година за авиацията изобщо“, посочва Ейдриън Йънг от холандската консултантска фирма.
Въпреки това според него гражданската авиация все още крие „много голям риск“. По думите му сред основните предизвикателства пред полетите са новите технологии, включително литиево-йонните батерии, които може да предизвикат пожар, както и евентуалните психични проблеми на хората на борда.
Според To70 съобщението за „най-сигурната“ година идва на фона и на безпрецедентно увеличение на цивилните полети по света.
Мрежата за авиационна сигурност съобщава, че през 2017 г. е имало десет катастрофи на самолети – пет товарни и пет пътнически, довели до смъртта на 79 души. Това число е в пъти по-малко от 16-те фатални инцидента през 2016 г., при които живота си са загубили 303 души. Организацията включва в изчисленията си и всички полети с по-малки самолети, имащи право да превозват поне 14 души.
Най-тежкият инцидент за изминалата година е бил през януари, когато турски товарен самолет се разби в село в Киргизстан, при което загинаха четиричленният екипаж и 35 души на земята. Катастрофата с най-много жертви на борда пък бе в Новогодишната нощ, когато самолет Cessna 208 Caravan се разби в западните части на Коста Рика и отне живота на 12 души.
В изчисленията и на двата източника не влизат катастрофите с военни самолети или хеликоптери. Така най-смъртоносният въздушен инцидент за годината - когато мианмарският военен транспортен самолет Y-8 катастрофира през юни и отне живота на 122 души, не влиза в общата статистика.
През последните две години се отбелязва постоянен спад на броя жертви при самолетни катастрофи. Само през 2005 г. е имало над 1000 смъртни случая при търговски граждански полети, припомнят от Мрежата за авиационна сигурност.
По данни на To70 на всеки 16 милиона полета се пада по една катастрофа с фатален край, въпреки че изчисленията са направени преди инцидента в Коста Рика.