Четирима от топ централните банкери в света обещаха във вторник да продължат открито да насочват инвеститорите към бъдещите си политически ходове, докато бавно оттеглят огромните парични стимули, въведени по време на финансовата криза, предава Ройтерс.
След като вляха около 10 трлн. долара на финансовите пазари от кризата през 2008 г. насам, Федералният резерв (Фед), Европейската централна банка (ЕЦБ), Английската централна банка (АЦБ) и Японската централна банка (ЯЦБ) се опитват да спрат лесните пари за инвеститорите, без да създават сътресения.
За да се случи това, комуникацията ще бъде ключова, заявиха ръководителите на четирите централни банки на конференция на ЕЦБ.
„Насоките се превърнаха в напълно развит инструмент на паричната политика“, каза председателят на ЕЦБ Марио Драги. „Защо да се отказваме от инструмент на паричната политика, който се е доказал като ефективен?“.
Драги и колегите му са на различни етапи в политиките си. Фед вероятно ще повиши за пети път лихвите си, а АЦБ този месец увеличи основния си лихвен процент за пръв път от 10 години. ЕЦБ обаче само забавя темпа на изкупуване на облигации, а ЯЦБ печата пари на пълна скорост, макар че сигнализира, че са малко вероятни допълнителни стимули.
Председателят на Фед Джанет Йелън се съгласи с Драги, че насоките са полезни „като цяло“, но подчерта, че винаги трябва да бъдат разглеждани в зависимост от това как икономиката всъщност се развива.
„Всички насоки трябва да бъдат условни и свързани с перспективите пред икономиката“, каза тя.
Централните банки като ЕЦБ често казват, че предвиждат определени стъпки, но си запазват правото да променят мнението си, ако се изменят обстоятелствата. В същото време историята показва, че подготовката за свиване на стимулите невинаги е лесна.
Гуверньорът на ЯЦБ Харухико Курода заяви, че най-добрият начин да се избегнат недоразумения е посланията да бъдат прости. „Те трябва да са ясни“, заяви Курода. „Това е най-добрият начин“.
Колегата му Марк Карни подчерта важността да се достигне до по-широка публика, а не само до финансовите инвеститори.
„Говорим първо към хората, на които служим“, каза той. „Триста хиляди души четата Financial Times, а Facebook има 30 млн. потребители във Великобритания“.
Гуверньорът на Фед Джанет Йелън отбеляза, че противоречивите послания от различни централни банкери във Фед носят риск да объркат обществото.
Проучване на института Brookings сочи, че две трети от наблюдателите на Фед искат управителите да говорят по-рядко, а над половината предпочитат Йелън да говори по-често, да опрости и фокусира посланията си.