Масова практика е магазините да предлагат промоцията "купи две - вземи едно безплатно". Вътре може да бъдат видени рекламни афиши за лекарства или спортни напитки и клиентите имат опция да се сдобият с "карти за лоялност", за да получават отстъпки.
"В днешната Северна Корея има засилваща се конкуренция между самите домашни компании, които се опитват да привличат клиенти и да наложат уважавани марки", каза Майкъл Спейвър, канадски предприемач, който е един от малцината западняци, срещали се някога с Ким Чен-ун. Спейвър нарича това "брилянтна стратегия".
Наблягането на потребителските стоки местно производство отчасти е опит за противопоставяне на гравитационното привличане на Китай.
Почти цялата севернокорейска търговия и внос на гориво идва от големия съсед. Стокообменът на Северна Корея с Китай е достигнал 2 милиарда долара само през първите пет месеца на годината. Ограничаването на търговията с Пекин би било катастрофално за Пхенян. Севернокорейските лидери, включително самият Ким Чен-ун, обаче показват безпокойство и какво може да се случи, ако стокообменът продължи или дори стане още по-голям.
Северна Корея внася много повече от Китай, отколкото изнася за него, по-специално заради енергийните си нужди. Този дисбаланс се увеличи силно тази година, когато Китай намали вноса от Северна Корея. Новите санкции на ООН ще свият още повече приходите на Пхенян от износ.
Това може да доведе до дефицит на стоки и инфлация. Някъде през април, според данни, събрани от АП, цените на бензина са поели стремително нагоре. Много бензиностанции са затворили или са ограничили продажбите.
Икономистът от Georgetown University Уилям Браун казва, че цената на ориза също се е повишила с близо 20% през юли спрямо май. Той е изчислил, че всеки месец от Северна Корея изтичат 200 милиона долара чуждестранна валута.
"Възможно е това да е най-голямата заплаха за стабилността на режима в краткосрочен план", заяви Браун, като в същото време обърна внимание, че Северна Корея често намира начини да се измъкне от икономически проблеми.
Стоките и търговските възможности, които се изсипват от другата страна на китайската граница, стимулират и увеличаването на печелившите предприятия - нещо, което носи значителни финансови облаги за хора с добри връзки и, поне в началото, за елита на режима. Същите тези възможности обаче разшириха пропастта между имащите - онези, които извличат непропорционално голяма полза от новата икономика - и далеч по-голямата група на нямащите, повечето от които живеят извън Пхенян и неговото нереално охолство.
Режимът не е сляп за това, което се случва. Кан Чхол-мин, изследовател от Economics Institute of the Academy of Social Science, казва, че Северна Корея се опитва да произвежда повече и по-качествени стоки, за да спечели отново потребителите за държавните компании.
"Броят на хората, разчитащи на държавни търговски мрежи, се увеличава", каза той пред телевизията на АП.
Голям брой външни експерти обаче смятат, че държавните предприятия и земеделски стопанства са прекалено неефективни, за да предлагат достатъчно стоки и услуги без помощта на пазарите и частния сектор.
В крайна сметка икономическото бъдеще на Северна Корея може да зависи от магазини като новия Miniso. Това е международна марка, продаваща на изгодни цени на места като Хонконг, Токио и Сидни стоки като туристически раници и потребителска електроника.
Нейният магазин в Пхенян отвори едва през април. Той е най-модерният в града. Магазинът освен това е смесено дружество - с Китай.
* Ерик Талмадж е единственият американски журналист, който редовно получава разрешение да работи в Северна Корея. Той е ръководител на бюрото на АП в Пхенян от 2013 година.
/БТА/
преди 7 години еми наще да гледат внимателно как се прай преход и да се учат от Пампаеца, а не всичко да бастърдисат и аре обратно в първи клас .... щот тва дет разтуриха в държавата не мое го напрайме още 100г. ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар