Споделеното използване на стоки и услуги е все по-популярно в цял свят и формира икономиката на споделеното потребление (sharing economy). Сега обемът й се оценява на 15 млрд. долара, но към 2025 г. според прогнозите ще надхвърли 300 млрд. долара, пише Наталия Дембинская за РИА Новости.
Споделено може да се използва практически всичко – автомобили, жилище, техника, дори саксиите за цветя.
Този модел разчупва традиционното потребление и помага да се спестява.
Споделеното използване не е измислено скоро. То е съществувало във времената на търговията в натура, имало го е и през социализма. А в селските райони, където не са чували за sharing economy, моделът съществува и до днес.
Според проучвания закупената бормашина се използва средно не повече от половин час, а спортната екипировка 10-20% от времето, през което човек я притежава. Притежанието на кола не е икономически изгодно, ако годишният пробег е по-малко от 15-20 хиляди километра и се ползва само за пътуване в рамките на града.
Вместо човек да харчи за придобиване на вещите, наема това, което му е нужно, в определен момент, като се спасява от излишни разходи.
В сферата на таксиметровите услуги Uber първи предложи на хората да търсят частни превозвачи с помощта на мобилно приложение, подкопавайки традиционния пазар.
Краткосрочният наем на жилища чрез Airbnb направи същото с хотелския бизнес, превръщайки се в пълноценен конкурент първо на евтините, а след това и на луксозните хотели.
Логично продължение е споделянето на автомобили (carsharing) . В Москва например работят няколко компании за почасово ползване на този принцип - "Делимобил", "Белка", Anytime, YouDrive и Сar5. В стойността на наема са включени бензин, паркиране и застраховка.
В цял свят тази практика отнема пазар не само от таксиметровите шофьори, но и от производителите на автомобили, чиито приходи постоянно намаляват.
Твърди се, че до 2020 г. каршерингът ще намали продажбите на нови коли с 1,2 млн. единици годишно. В резултат производителите ще губят 8,2 млрд. долара.
Големите концерни разбраха, че дългосрочно могат да спечелят от споделянето на коли. По изчисления на HIS, ако новата кола се ползва средно 6,5 години, то споделената ще трябва да бъде заменена след три. Осъзнавайки новата реалност Volkswagen, General Motors и Toyota започнаха активно да инвестират в каршеринг. А GM дори създаде собствена компания за споделено ползване на автомобили - Мaven.
Набират популярност и компаниите за споделено пътуване като френската BlaBlaCar, както и руският й аналог "Довезу!".
Според BlaBlaCar, ако в САЩ и Европа услугата не е много популярна, то руският пазар се е оказал особено подходящ, благодарение на навиците от времето на социализма. В Русия помнят как са махали с ръка на пътя, затова да седнеш в колата на непознат не е толкова необичайно, като например в Германия или Испания, казва изпълнителният директор на BlaBlaCar Николас Брюсон.
Споделено може да се ползват не само автомобилите.
На руския пазар Rentmania предлага под наем всякакви вещи срещу 10% от стойността им - фототехника, дрехи, строителни инструменти, фитнес уреди или конзоли за игри. Компанията работи в областите Москва и Санкт Петербург. Друг подобен играч е "Арендориум". Двуместна палатка може да се наеме за 4 рубли на час (0,11 лв.), а надуваема лодка за 300 рубли на ден (8,30 лв.).
В Санкт Петербург „Стройшеринг“ свързва хора и организации, които подаряват останалите излишни строителни материали на тези, на които са им нужни.
Проектът "Свалка", действащ в много руски градове, помага човек да се избави от ненужни вещи като мебели и битова техника, както и да спечели от това.
Икономика на доверието
Не са нужни особени вложения, за да се започне споделен бизнес, но достъпността има и някои рискове.
Например китайският вестник South China Morning Post неотдавна писа за провала на шеринг стартъпа E Umbrella, който организира споделеното ползване на чадъри. От желаещите вземали депозит – малко над 4,15 лв., а след това по 0,13 лв. за всеки час ползване. Месец след старта се оказало, че 300 хил. чадъра изчезнали безследно. По ирония, проблем се оказала именно мобилността на предметите, които хората забравяли да връщат.
преди 7 години Ще е кофти след като надуват цените до дупка! Да ***! В много случаи излиза по-евтино сам да пътуваш с кола в сравнение с автобус! Ако пътуват двама или трима излиза супер евтино! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Цялата работа е за едни пари! Ако "нашите" печелят няма проблем, но ако не печелят вече става проблем! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Аз съм за общи жени да са хубавите! Грозните - да си ги търпят балъците! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Тук във ФБ има група на нашия град, в която редовно хора пишат до къде ще пътуват и дали някой няма нужда. Кофти за превозвачите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Западните държави които до скоро се кълняха във капитализма индивидуализма и свободния пазар, напоследък са завладяни от лявото. Идеите на марксизма и колективизма не само че са живи, но са и по популярни от всякога! Особенно във академичните среди е страшна работа. Във много държави комунистическите идеи вече са внедрени във образователните системи и учебните програми.Shearing and Social .....това са новите трендове както във бизнеса така и във политиката на всички нива.А и последните години се наблюдава глобален тренд от все повече регулации които имат за цел да "обуздаят" свободния пазар. В следствие на това свободния пазар в западните държави вече не е свободен. Реално обикновения човек няма достъп до пазара. Регулациите и непосилните данъци просто превръщат предприемачеството във някаква екзотична и непопулярна авантюра.В същото време "комунистическия" Китай привлича все повече млади предприемачи. Оказва се че Китай всъщност е най капиталистическата държава в света! WTF??? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Прекрасно! Накрая предполагам, че най-сетне и жените ще станат общи. И ще си дойдем на думата за смисъла на живота. отговор Сигнализирай за неуместен коментар