След като години наред Иран бе забранена зона, западните компании днес се борят кой пръв да мине през вратата, коментира Wall Street Journal.
Френските Peugeot и Renault правят автомобили. Британската Vodafone се обединява с иранска компания, за да строи мрежова инфраструктура. Големи петролни компании, сред които е Royal Dutch Shell, подписаха предварителни споразумения за развитие на енергийните ресурси. А инфраструктурни гиганти, включително германската Siemens, сключват споразумения за гигантски проекти.
След като ядрената сделка на Иран със световните сили вдигна редица санкции, много чужди инвеститори започнаха да навлизат на обещаващия пазар от 80 млн. души, предизвиквайки схватки между европейските и азиатските компании, които вече са една стъпка пред американските си конкуренти.
Шефът за Близкия изток на Peugeot Жан-Кристоф Кьомар казва, че ранното влизане на компанията му е оставило американските ѝ компании да ѝ дишат прахта. „За нас това е възможност да напреднем“, каза той през февруари.
Американските компании рискуват да изгубят привлекателни сделки на иранския пазар, казват анализатори. Но тъй като стъпват по-късно, компаниите вероятно няма да има нужда да се учат как да се преборят с политическите рискове и бюрократичните трудности в Иран.
Apple също проучваше как да влезе в Иран, след като администрацията на Обама позволи износа на устройства за лична комуникация през 2013 г., сочат запознати източници. Компанията обаче реши да не го прави заради банкови и правни проблеми, казват източниците. Apple отказват коментар.
Американските компании обикновено се нуждаят от специално разрешение от министерството на търговията, за да правят бизнес с Иран. Затова макар че базираната в Чикаго Boeing получи одобрение да продаде 80 самолета на стойност 16,6 млрд. долара на Иран миналата година, списъкът с американски фирми със значими ирански сделки е доста къс.
Допълнително усложнение бе заплахата на президента Доналд Тръмп по време на кампанията му да анулира ядрената сделка и да наложи нови санкции малко след началото на мандата си. В края на миналия месец Иран наложи собствени санкции срещу 15 американски компании, най-вече в сектора на отбраната.
Макар че храните, лекарствата и земеделските продукти са изключени от санкциите на САЩ, американски продукти често стигат Иран само чрез чужди дъщерни дружества или вносители от трети страни.
Два от най-големите производители на автомобили – американските Ford и General Motors, избягват Иран. Говорител на Ford заяви, че компанията спазва американските закони и няма бизнес с Иран, а GM се фокусира „върху други пазари и други възможности“, каза неин говорител.
Междувременно Peugeot цели да постигне годишно производство от 200 хил. автомобила в Иран до следващата година заедно с партньора си Iran Khodro, след като сключиха споразумение за 400 млн. евро през юни. Темпът на продажби на автомобили на Peugeot и Renault в Иран вече се е ускорил повече от два пъти. През февруари Renault е продала 15 230 превозни средства в Иран, което е със 175% повече спрямо миналата година.
Иран привлича вниманието на инвеститори от различни сектори, като чуждите компании продават всичко от газови турбини до миннодобивни технологии.
Одобрените от правителството преки чуждестранни инвестиции са се изстреляли до над 11 млрд. долара миналата година, показват данните, от 1,26 млрд. долара през 2015 г. Според Педрам Солтани, вицепрезидент на иранската Търговска камара, над 200 чужди бизнес делегации са посетили Иран, откакто ядреното споразумение влезе в сила.
Чуждите компании обаче все пак са изправени пред трудности в бизнеса си в Иран. Страната е на 131-во място от 176 страни по корупция в проучване на Transparency International от миналата година. Тя е изправена и пред големи икономически проблеми, включително висока безработица и банкова система с много лоши заеми. Големите международни банки все още се въздържат да възстановят връзките си с Иран. Нежеланието прави паричните трансфери от и до Иран предизвикателство.
Някои големи мултинационални компании – включително големи петролни и инфраструктурни гитанти – следят внимателно САЩ и президента им, в случай че отново бъдат наложени санкции. Shell, френската Total и австрийската OMV са подписали меморандуми за разбирателство за сделки в Иран, но все още не са финализирали условията.
Миналия месец главният изпълнителен директор на Total Патрик Пуян заяви, че компанията ще изчака яснота от администрацията на Тръмп, преди да приключи инвестицията за 4,8 млрд. долара в огромното крайбрежно газово поле Южен Парс в страната.
Но за много чуждестранни компании растежът на страната е труден за пренебрегване.
Според скорошни оценки на Международния валутен фонд икономиката ще се разшири със 7,4% през първата половина на иранската фискална година, която приключи този месец, възстановявайки се от спад през предишната година. Междувременно ръстът на търсенето е подкрепил потребителските разходи в Техеран до 5240 долара на глава на населението през 2017 г. - повишение от около 11% спрямо 2016 г., сочи базираната в Лондон Planet Retail.
Въпреки че има търсене за американски продукти, по-голямата част от пазара в Иран е заета от европейски и азиатски продукти.
„Пазарът в момента е по-разнообразен с китайски автомобили и ние осъзнаваме колко важно е да имаме доволни клиенти“, казва Мохсен Карими, мениджър продажби в Iran Khodro, партньора на Peugeot. Khodro е продала всичките си автомобили през изминалата година и дори изостава в доставките при предварителните си продажби – възможности, които остават затворени за американския бизнес.
преди 7 години само онова е, санкциите паднаха ... а ти ще прочетеш ли поне една статия преди да е коментираш, *** *** ? :):) щото и в статията пише за санкции тва, онова!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години На американския бизнес там му е мястото наритан в ъгъла хахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар