Глобалните конгломерати от Индия са най-прозрачно управляваните в сравнение с другите мултинационални компании от развиващи се страни. Това става ясно от доклада на международната организация Transparency International за прозрачността на мултинационалните конгломерати от развиващите се икономики и корупционните практики.
Като цяло компаниите се характеризират с ниска прозрачност, а организацията препоръчва правителствата на страните да приемат максимално бързо програми за противодействие на корупцията.
Всички изследвани индийски компании покриват средно 75% от критериите за организационна прозрачност. Единствено Bharti Airtel покрива всички критерии, като компанията оглавява и класацията.
В топ 10 на най-прозрачните международни конгломерати попадат още Tata Communications, Mahindra&Mahindra, Tata Consultancy Services, Tata Global Beverages, Tata Motors, Tata Steel и други.
На другия полюс – сред най-непрозрачните, са китайските глобални конгломерати. Единствено китайската ZTE намира място в топ 25 на най-прозрачните компании. В дъното на класацията са компании от ранга на China State Construction Engeneering Corporation, Geely InternationalSinosteel, COSCO и други.
Три четвърти от проучените 100 компании не разкриват или разкриват минимално информация, показват данните на Transparency International. “Компании, които разкриват как се борят с корупцията, изпращат силен сигнал до инвеститорите и гражданите, че се борят да изчистят бизнес практиките. Ако те не са подготвени за това, бизнесът им е много вероятно да допринася за злоупотребите с власт и тайните сделки“, посочва се в доклада.
Малко под половината от изследваните компании имат минимален напредък по отношение на прозрачността, разкриването на информация и борбата с корупцията в сравнение с 2013 г., откогато е предишното подобно изследване, отчита организацията.
Общо 81% от проучените компании не разкриват мерките срещу взимането на подкупи, а 41% не разполагат с канали, по които служителите да съобщават за нарушения на антикорупционната политика на компанията.
Основният извод от доклада е, че регулацията подобрява разкриването на информация. Затова са и високите резултати на индийските конгломерати, които са задължени от закона да публикуват данни за корпоративната си структура и друга информация.
Мултинационалните компании от развиващите се икономики като цяло не разкриват и финансова информация. Почти половината от проучените компании, от които 26 са китайски, а 7 – бразилски, не предоставят никаква такава информация. По този показател най-висок резултат постига чилийската Falabella, която доказва, че прозрачността по отношение на финансовата информация не е навредила на конкурентоспособността ѝ.
Организацията посочва, че е подготвила доклада след публикуването на т. нар. Панамски досиета, които разкриват как се използват офшорни компании с цел избягване плащането на данъци, пране на пари, укриване на доходи от корупция и други нелегални цели.
Много от проучваните компании от развиващи се държави оперират в страни като Швейцария, Люксембург, Каймановите острови и Панама, които са считани за данъчни убежища. Точно тези компании са и сред най-непрозрачните, особено по отношение на финансовата информация, посочва организацията.
От Transparency посочват, че това не е добра практика, предвид засилващия се обществен натиск за повече прозрачност и вероятността от ново „изтичане“ на офшорни документи в близко бъдеще.