Компаниите в цял свят ще бъдат принудени да добавят лизингови ангажименти за близо 3 трлн. долара към балансите си заради нови правила на американските и международните регулатори. Това ще увеличи значително нетния дълг, който трябва да бъде отчетен от самолетните компании и търговците на дребно, коментира Financial Times.
Нов стандарт за финансово отчитане – кулминация от десетилетия обсъждане на „задбалансово финансиране“, ще засегне над 50% от компаниите в цял свят.
Най-сериозно ще бъдат ударени търговците на дребно, хотелите и самолетните компании, които отдават под наем имоти и самолети за дълги периоди, но по силата на текущите счетоводни стандарти не ги включват в годишните отчети за активи и пасиви.
В тези сектори бъдещите плащания на задбалансовите лизинги възлизат средно на почти 30% от всички активи, твърди Съвета по международни счетоводни стандарти (СМСС), който си сътрудничи със Съвета за финансови счетоводни стандарти в САЩ по новите правила.
Ханс Хоогерворст, председател на СМСС, казва: „Новите стандарти ще осигурят изключително нужната прозрачност на лизинговите активи и пасиви на компаниите, което означава, че задбалансовото лизингово финансиране вече няма да се крие в сенките“.
В резултат на счетоводните промени нетният дълг, отчитан от британската верига супермаркети Tesco например ще нарасне от 8,6 млрд. паунда в края на август до 17,6 млрд. паунда, прогнозира Ричард Кларк, анализатор в Bernstein. Макар че новите стандарти ще направят Tesco да изглежда по-задлъжняла, Кларк добавя, че активите, свързани с лизинги, ще бъдат добавени към счетоводния баланс на компанията, така че „нетният ефект ще бъде неутрален“.
Инвеститорите предупреждават, че новите стандарти може да засегнат банковите споразумения и базираните на дългове договори с кредитори на някои групи, но добавят, че ще улеснят сравнението между компаниите, които използват лизинг и тези, които предпочитат да заемат и купуват.
Винсънт Папа, директор на политиката за финансово отчитане към Chartered Financial Analysts Institute, която настоява за тези промени от 70-те години, казва: „Включването на задълженията в балансите позволява по-добро управление на риска. Това е сериозно подобряване на финансовото отчитане“.
За някои авиолинии стойността на задбалансовите счетоводни лизинги може да се окаже по-голяма от стойността на счетоводните баланси, пояснява СМСС.
Организацията посочва още, че известен брой търговци на дребно, преминали през ликвидация, са имали лизингови ангажименти в пъти по-големи от отчетения дълг.
Новината за счетоводната промяна идва след дългогодишни опасения за използването на задбалансово финансиране на някои компании.
През 2005 г. Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ е изчислила, че американските компании са имали лизингови ангажименти за 1,25 трлн. долара, които не са били включени в активите или пасивите на балансите им.
Шест години по-късно Equipment Leasing and Finance Foundation в САЩ заяви, че „капитализирайки оперативните лизинги, ще добави около 2 трлн. долара – или с 11% по-голям отчетен дълг, към балансите на базираните в САЩ корпорации и ще доведе до трайно намаляване от 96 млрд. долара на капитала на американските компании“.
Съгласно текущите правила компаниите са длъжни да правят разлика между финансовия тип за покупко-продажба на лизинг, които се включват в балансите, и оперативните лизинги. Вторият вид се добавят само в бележки под линия към годишните отчети, въпреки че плащанията и разходите се включват в отчета за доходите.