Германските износители понесоха удар от забавянето в Китай, въпреки че ключовият автомобилен пазар се активизира в отговор на данъчните облекчения в Поднебесната империя. Машиностроенето и химическата промишленост отчитат спад, а луксозните стоки са особено тежко засегнати, пише в свой анализ DPA, цитирана от БТА.
Години наред нововъзникаващи икономики като Китай, Бразилия и Русия, даваха обещание за бърз растеж и големи печалби, а и след като финансовата криза удари вътрешната им икономика, германските бизнес лидери видяха добри перспективи в тези страни. Сега е възприет вече по-трезв подход. Русия и Бразилия са в рецесия, а след две десетилетия на двуцифрен растеж китайската икономика нарастват по-бавно. Това се отрази и на германските компании.
Повечето фирми са в добра форма благодарение на слабото евро, което облагодетелства износителите, силно остава и потребителското търсене, но Китай продължава да е от съществено значение като най-важен търговски партньор на Германия до момента. Това важи особено за сектора на машиностроенето и електроинженерството, както и за автомобилната индустрия.
Забавящото се търсене в Китай, високите дългови равнища и бавният темп на реформи са основания за безпокойство. Затова определени германски компании понижиха прогнозите си през третото тримесечие, изтъквайки Китай като причина.
Охлаждането във втората по големина икономика в света бе забелязано най-напред от автомобилостроителите.
През септември промишлените производители отчетоха леко увеличение на оборота, а сега тенденцията се обърна с двуцифрен растеж през октомври, отчасти благодарение на огромните данъчни облекчения.
Пекин намали наполовина данък добавена стойност върху продажбите на нови автомобили с по-малки двигатели с цел да засили търсенето.
Това осигури глътка въздух на германските автомобилопроизводители. Главният финансов директор на BMW Фридрих Айхнер заяви неотдавна, че дъното е достигнато. Продажбите на BMW в континентален Китай нараснаха с над 2 % през първите десет месеца на годината.
Daimler, производител на Mercedes, отчете увеличение на продажбите с над 30 %. Само че Daimler се появи по-късно в Китай и имаше да наваксва.
Volkswagen (VW) обяви спад на продажбите с 4,5 %. Китай е най-важният пазар за най-големия европейски автомобилостроител, който продава там над една трета от продукцията си.
Малко вероятно е неотдавнашният скандал с дизеловите двигатели на VW да е оказал въздействие в Китай, тъй като дизелите са рядко срещани там.
Настроението в химическия сектор бе помрачено през лятото. Има много малко изгледи за повишение на оборота в този сектор през тази година.
В машиностроителния сектор също се наблюдава спад на поръчките, като Съюзът на германското машиностроене (VDMA) прогнозира стагнация за тази и идната година.
Заетите в германския стоманодобив са истински обезпокоени от случващото се в Китай. През последните години Китай стана най-големият производител на стомана в света, но добив в такъв голям мащаб вече не е нужен.
Затова Китай има за цел да продава свръхпродукцията си на световния пазар. Цените бяха поставени под натиск през лятото, довеждайки до загуба много европейски стоманопроизводители. В резултат се появиха призиви за налагане на мита.
Във финансовия сектор настроенията са смесени. Сътресенията на капиталовите пазари, предизвикани от опасенията около Китай, доведоха до активна търговия и нарастване на комисионите, но несигурността на облигационния пазар е "отрова" за инвестиционните банки.
Производителите на потребителски стоки засега се справят добре. Шампоаните и кремовете за ръце продължават да се продават, донякъде защото тези всекидневни продукти са с достъпни цени.
Спортните стоки също удържат позиции. „Не виждаме признак на забавяне в Китай, нито в нашия бизнес, нито в спортния сектор като цяло", отбеляза неотдавна главният изпълнителен директор на Adidas Херберт Хайнер. Той остава оптимист и за предстоящата година.
Когато става дума за скъпи артикули, китайската средна класа е видимо по-предпазлива. Сегментът на луксозните стоки понесе загуби, особено след като първокласните марки са няколко пъти по-скъпи в Азия.
Крахът на борсовите котировки в Китай през лятото се отрази отрицателно на потребителското доверие, посочва компанията за луксозни стоки с централа в Париж LVMH (Moet Hennessy Louis Vuitton SA).
Твърди се, че компанията, която продава облекло, вина и спиртни напитки, парфюми и козметика от най-високо качество, обмисля да затвори магазини в Китай. Германската модна къща Hugo Boss също усеща отслабването на търсенето и понижи очакванията си за годината
преди 8 години Китай имат най-големите чуждестранни инвестиции, независимо от това че ги водят за по корумпирани от нас и с по не свободна икономика от нас. 350 милиарда долара чуждестранни инвестиции, срещу 295 милиарда за САЩ. http://bg.theglobaleconomy.com/China/fdi_dollars/Ние имаме износ 70% от БВП, което е три пъти по-високо от на Китай. А Япония през 1960те, 1970те, 1980те, е имала износ от 9% от БВП. http://bg.theglobaleconomy.com/Japan/Exports/ За този индикатор, Световната банка предоставя данни за Япония от 1960 г. до 2013 г. Средната стойност за Япония през този период е 11.81 процента при минимум от 9 процента през 1994 г. и максимум от 17.75 процента през 2007 г. ..... Да преди кризата износът на Китай е бил 39% от БВП, но вносът им е бил 32% от БВП, сега вносът е 23% от БВП, а износът е 26% от БВП. ТОЕСТ СТАВАТ НЕЗАВИСИМИ, И РАЗЧИТАТ НА ВЪТРЕШНИ РЕСУРСИ - ПОТРЕЛЕНИЕ И ПРОДУКТИ. отговор Сигнализирай за неуместен коментар