Производителките на самолети Airbus Group и Bombardier заявиха във вторник, че разговорите между двете компании за евентуални „бизнес възможности“ са прекратени, съобщава Wall Street Journal (WSJ).
В отделни изявления компаниите потвърдиха, че са проучвали стратегически инициативи, но обсъжданията са се провалили. Нито Airbus, нито Bombardier представиха детайли за разговорите или причините за тяхното прекратяване.
Изявленията идват след статии на Ройтерс и WSJ, че Bombardier е в предварителни разговори за продажбата на дял от затруднената ѝ самолетна програма CSeries на по-големия си европейски конкурент.
Провалените разговори са потенциално голям удар за Bombardier. Базираната в Монреал компания понася големи загуби и намаляваща печалба в момента, в който се бори за пускането на новите си самолети CSeries. Машината, на която Bombardier разчита, за да се върне към растеж, се конкурира с по-малките пътнически самолети на Airbus и Boeing.
Bombardier вече има привлечени 3 млрд. долара в дългове и капитал през тази година и обяви планове за продажбата на миноритарен дял на бизнеса си за влаково оборудване, за да помогне за увеличаването на счетоводния си баланс.
Акциите на компанията скочиха с 15% на борсата в Торонто след първата информация за разговорите ѝ с Airbus. Акциите ѝ обаче са поевтинели с 57% на годишна база, засилвайки опасенията на инвеститорите за дълго отлаганото представяне на CSeries.
Сделка с Airbus щеше да позволи на Bombardier да се опре на по-силната финансово компания, за да финансира предлагането на новите си самолети. Bombardier не успява да привлече нови поръчки за самолети през последните месеца, което повдига въпроси за успеха на програмата CSeries.
Bombardier заяви, че „ще продължи да търси инициативи, като потенциално участие в консолидация на индустрията“, но няма да коментира потенциалните резултати от тези разговори.
За Airbus дялово участие в CSeries щеше да позволи на европейския производител да получи част от приходите, генерирани от продажбите на самолетите CSeries, без да понесе тежките предварителни разходи за развитие на програмата.
През тази година Airbus планира да достави първия A320neo, подобрен модел на самолета с една пътека, който се превърна в най-добре продавания ѝ продукт. Компанията е получила над 4200 поръчки за новото семейство от подобрени самолети, което включва три различни модела и се конкурира с Boeing 737 Max, чието представяне предстои през 2017 г.
Очаква се CSeries 100 да започнат да летят през първата половина на 2016 г. Bombardier набляга върху горивната ефективност на самолета и по-ниските му оперативни разходи като ключови предимства пред конкурентните самолети. По-малкият модел CSeries 100 има 125 места, докато CSeries 300 е с до 160.
Bombardier заяви, че очаква повече клиенти да направят поръчки щом самолетите получат всичките си сертификати, което би трябвало да стане до края на годината.
През миналия месец Bombardier сподели, че има поръчки и ангажименти за 603 броя самолети CSeries.