Има услуги във всякакви ценови категории, вариращи от стотици долари за неудобно пътуване през Средиземно море на долната палуба на някой кораб до хиляди долари за по-дълги и по-сложни пътувания, казват представители на правоохранителни органи. В ерата на смартфоните много от каналджийските услуги са достъпни на арабски във Facebook и други социални медии. Мигрантите общуват помежду си по време на пътуването чрез приложения за изпращане на съобщения като WhatsApp, за да се предупреждават взаимно къде полицейското присъствие е най-засилено.
"Сирийците организират пътуванията си много по-умело, отколкото която и да било друга група в историята на миграцията, за която ми е известно", заяви Рейтано.
Пътува се с кораб, пеша, с влак и автобус - и в поне един от етапите от над 1500-те километра между изходните точки в Турция и сигурността на Германия има участие на каналджии, казаха представители на правоохранителни органи. Шведските власти смятат, че 99 процента от бежанците, стигащи до тяхната територия, са използвали такива хора, за да улеснят поне частично своето пътуване. По оценки на европейски служители това е бизнес за милиарди долари.
"В Турция каналджиите се справят доста по-умело с медиите и задоволяват нуждите на конкретна аудитория", каза Изабела Купър, говорителка на Европейската агенция за контрол на външните граници (ФРОНТЕКС). "В социалните медии просто можеш да видиш какво се предлага, има конкретна дата и се предлага конкретен тип транспорт".
Само допреди броени месеци по-голямата част от пътуванията ставаха през Средиземно море от Африка. Сега потокът се измести към Западните Балкани, по маршрути, използвани отдавна от трафиканти на хора, но никога в сегашните размери.
Пътуванията по море влязоха в новините с прекалено честите преобръщания на плавателни съдове. Но балканските маршрути също могат да крият голяма опасност. Може да има доста повече жертви, отколкото онези 71 мигранти, които загинаха в камиона в Австрия, заявиха представители на европейските власти. Повечето от кандидатите за убежище, отправящи се към Европа през Западните Балкани, плащат предварително на каналджиите на всеки етап от пътуването, което не дава особено голям стимул на техните придружители да правят така, че те да стигат до местоназначението си невредими.
"Може да прозвучи обезсърчително, но случаят в Австрия е просто един случай, който сме разкрили", каза Енгстрьом от шведската полиция. "В момента това се случва всеки ден, може би всеки час, не само хора да бъдат транспортирани в наистина тежки условия, а и да се задушават, но ние да не сме ги открили".
В дните, откакто австрийските власти започнаха да подлагат на щателни проверки автомобилния трафик от Унгария, те попаднаха на няколко случая на натъпкани мигранти в опасни условия, заяви тази седмица австрийският министър на вътрешните работи Йохана Микъл-Лайтнер.
Мъж, заподозрян, че е замесен в гибелта на 71-те души в Австрия, е бил издирван месец по-рано от германските власти във връзка със случай, свързан с каналджийство, каза Петер Визенбергер, прокурор в южния германски окръг Дегендорф. Той заяви, че германската полиция е спряла автомобил "Ситроен" на 25 юли и е открила в него 38 афганистански мигранти. Шофьорът и пътник избягали. Временните номера на автомобила били регистрирани на името на Методи Георгиев, 29-годишен български гражданин, се казва в съобщения на местни медии.
(БТА)
преди 9 години Това много прилича на ефекта от сухия закон в Америка , много хора станаха безумно богати ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години Ей, дойде звездния час. Сега мутретата ще трябва да раздвижат стари кости.Ветераните, минали през хиляди битки и грандиозни проекти като ембарга и всякакви канали.Нема начин. Треа пак да се ради. Дълг и преданност пред шефа. отговор Сигнализирай за неуместен коментар