Авиокомпаниите от страните от Персийския залив, които отново бяха атакувани от Европейския съюз (ЕС) заради щедрите държавни субсидии, обвиниха Брюксел в протекционизъм, съобщава онлайн изданието euractiv.com.
Припомняме, че Франция и Германия са поискали от Европейската комисия (ЕК) на среща миналия месец да проучи твърденията за социален дъмпинг и нелоялни субсидии за авиопревозвачите от Персийския залив. Същото издание писа, че еврокомисарят по транспорта Виолета Булц ще поиска от държавите в ЕС да ѝ дадат мандат да преговаря със страните от региона заради субсидиите.
Катар, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства (ОАЕ) са обвинени, че изкривяват авиопазара в ЕС заради публичните субсидии и специалните гаранции за националните превозвачи. Освен европейските авиолинии, American, Delta и United – най-големите американски превозвачи, също се оплакват от политиката на страните от Персийския залив по отношение на авиокомпаниите.
Компаниите от Залива обаче обвиниха тези от ЕС и САЩ, че се опитат „да дръпнат нагоре“, след като също получиха подобни субсидии.
Джеймс Хоган, президент на Etihad Airways, каза, че компанията е донесла големи приходи на ОАЕ. Само през 2014 г. Etihad е превозила 15 млн. пътници до 111 дестинации, коментира Хоган пред Клуба на Авиацията в Лондон миналата седмица. По думите му този бърз растеж изисква големи инвестиции и призна, че от 2003 г насачкомпанията е получила субсидии под формата на собствен капитал и заеми от акционерите.
Хоган подчерта, че авиокомпаниите от ЕС и САЩ също са се възползвали от правителствена помощ.
Изданието припомня, че според проучване, осъществено от американските авиогиганти, държавите от Персийския залив са предоставили на авиокомпаниите си подкрепа в размер на 39 млрд. евро от 2004 г. насам.
Хоган признава, че част от данните в доклада са верни, но той призова конкурентите към „състезание, не оплакване“.
„Те (европейските и американските авиокомпании – бел. ред.) имат все по-малък пазарен дял, вярно е. Но това е парче от по-голям пай. Може би всички получаваме по-малки парчета, но ако паят е голям, всички печелим“, допълва Хоган.
Асоциацията Eurocockpit обаче предупреждава, че за да бъдат конкурентни, авиокомпаниите прибягват все по-често до нелоялни практики, включително и до социален дъмпинг. Персонал пък често се наема през чужди агенции с цел спестяване на разходи за заплати, застраховки и обезщетения.