Очаква се разширеният Панамски канал да бъде най-после открит през април 2016 г. след месеци на забавяния и надвишаване на разходите. Това ще стане, ако консорциумът изпълнител на строежа спази сроковете, заяви пред AFP ръководителят на компанията оператор на канала ACP Хорхе Кихано.
Кихано се позова на думите на президента на консорциума Grupo Unidos por el Canal (GUPC) Джузепе Куарта, според когото, предвид напредването на строителните работи, търговската експлоатация (на канала) може да започне през април 2016 г.
GUPC заяви, че последните тестове на 16 нови шлюза ще започнат през юни и че последните дейности по строежа ще приключат през януари 2016 г., коментира пред AFP Кихано.
Преди това Куарта заяви пред журналисти, че финалните тестове ще започнат през юни 2015 г. и работата би трябвало да приключи през януари 2016 г.
Първоначално беше планирано откриването да бъде през 2014 г. по повод 100-годишнината на канала.
От 2007 г. по дългия 80 км. Панамски канал се извършват мащабни дейности за разширяване с цел през него да могат да преминават кораби, превозващи до 14 000 контейнера - тройно повече от сегашния капацитет на съоръжението.
Първоначалната цена беше определена на 5,25 млрд. долара, повечето за нови шлюзове, но строежът натрупа закъснения и допълнителни разходи, а наред с изострянето на отношенията между управата на канала и консорциума по строителните дейности избухнаха и няколко стачки на работниците.
GUPC обединява испанската компания Sacyr, италианската Salini-Impregilo, белгийската Jan de Nul и панамската Constructora Urbana. Веднага след като изпълнителят предаде обекта, ще започнат тестове с кораби.
Консорциумът и управата на канала сезираха арбитражния съд, за да сe реши спорът кой да покрие допълнителните разходи по строежа. Кихано съобщи миналата седмица, че работата по шлюзовете ще струва с 2,39 млрд. долара повече от предвидените първоначално 3,2 млрд. долара. Окончателната цена на строежа ще стане известна едва след приключването на всички съдебни процедури.
Около 5% от световната търговия по море преминава през Панамския канал, чиито основни потребители са САЩ и Китай. Миналата година Никарагуа започна амбициозното строителство на конкурентен канал, който би могъл да поеме още по-големи кораби. Страната се надява проектът да е завършен до пет години.