Глобалният пазар на първични публични предлагания (Initial public offering – IPO) отчете сериозен успех през 2014 г., тъй като компаниите се стремяха да се възползват от растящия пазар на ценни книжа и силния апетит на инвеститорите, пише CNBC.
Обемът на IPO-тата през последните 12 месеца достигна 257,7 млрд. долара, или с 49 на сто повече спрямо година по-рано. Цифрата е най-голямата от 2010 г. насам според предварителни данни на Dealogic.
Хитът бе китайският гигант в електронната търговия Alibaba Group, който се листна на борсата в Ню Йорк в оценявано на 25 млрд. долара IPO. По този начин компанията на Джак Ма изпревари Agricultural Bank of China, която реализира предлагане на стойност 22,10 млрд. долара на борсата в Шанхай през 2010 г.
Впечатление направи и IPO-то на National Commercial Bank в Саудитска Арабия (6 млрд. долара) и това на най-големият частен здравен застраховател в Австралия Medibank Private (4,9 млрд. долара), класирани на второ и трето място за годината.
Поглеждайки към отделните сектори, технологичните и финансовите компании бяха най-активни в дейността им да набират капитал от пазара.
Технологичните IPO-та набраха 59,9 млрд. долара през 2014 г. спрямо „едва“ 11 млрд. долара година по-рано. Междувременно финансовите дружества постигнаха 38,5 млрд. долара при 19,2 млрд. долара през 2013 г.
Нюйоркската фондова борса запази позицията си на най-големият пазар на IPO-та през 2014 г. с 111 сделки на стойност 71,7 млрд. долара. През миналата година цифрата бе 43,9 млрд. долара.
По региони, азиатските компании набраха общо 106,8 млрд. долара – най-значителната сума от 2010 г. насам.
Регионът Европа, Близък изток и Африка и американските компании набраха съответно 83,8 млрд. долара и 60,9 млрд. долара. Сумите са най-големите в историята на пазара на IPO-та.