Apple е най-скъпата компания в света, като преките ѝ конкуренти в това отношение имат много път да извървят, преди дори да се доближат до нея, пише CNN.
Пазарната стойност на технологичния гигант е над 670 млрд. долара, давайки му преднина от 260 млрд. долара пред основния му конкурент Microsoft. Друг голям съперник – Google, остава още по-назад, на разстояние от 300 млрд. долара.
Пазарната оценка на Apple също така е с със 185 млрд. долара по-висока от общата стойност на всички 20 компании в състава на най-стария индекс на американската фондова борса – Dow Jones Transportation Average, сред които попадат имена като FedEx, UPS, Union Pacific и Delta.
Знаейки това, изниква и логичният въпрос: още колко може да расте цената на акциите на Apple? Дали пазарната капитализация на компанията може да достигне 1 трлн. долара?
Според инвеститора Карл Айкън това е напълно възможно. Айкън, който притежава дял в Apple, написа в писмо до ръководството на компанията, че акциите й биха могли да поскъпнат до 203 долара за брой. Тази прогноза е с около 80% по-висока от текущата цена на акцията и оценява Apple на над 1 трлн. долара.
Повечето анализатори на Wall Street обаче не са чак такива оптимисти. Един от най-оптимистичните сред тях – Браян Уайт от Cantor Fitzgerald, прогнозира цена за акция на Apple от 143 долара, като по този начин оценява компанията на малко под 840 млрд. долара.
Инвеститорите обаче трябва да внимават, докато съзерцават заветната 12-цифрена сума. Може да се твърди, че самият факт, че се дискутира това дали Apple би могла, или дали би трябвало да струва 1 трлн. долара, е признак за нов балон при технологичните акции, като този през 2000 г. Тогава имаше много инвеститори, които смятаха, че Microsoft или Cisco Systems рано или късно ще преминат границата от 1 трлн. долара.
Дали обаче съдбата на Cisco може да застигне и Apple? Анализаторът в BGC Partners Колин Гилис смята, че това е възможно. В доклад от миналия месец той посочва, че Google има по-голям шанс да достигне пазарна стойност от 1 трлн. долара, тъй като ориентираният ѝ към услуги и софтуер бизнес модел ще се окаже по-рентабилен.
Гилис също така отбелязва, че Google не е толкова зависима от един продукт, както е Apple от iPhone, продажбите на който представляват 56% от всички приходи на Apple през последното изминало тримесечие.
Microsoft, която се насочва към облачните услуги под ръководството на Сатя Надела, също може да изпревари Apple в увеличаването на цената си до 1 трлн долара, според Гилис.
„Apple е страхотна компания и заграбва всички печалби на пазара на смартфони. Но в крайна сметка това е продукт с малък марж. Помислете си какво ще стане, ако Apple трябва да продава iPhone по-евтино заради конкуренцията“, посочва той.
Забележката е доста на място. Въпреки всичките си успехи Apple все още е в убийствения хардуерен бизнес. В този свят е трудно да останеш на върха завинаги. Просто питайте Sony. Или Dell. Или Nokia. Не забравяйте и Китай.
Изглежда неизбежно обаче някоя компания да достигне ниво на пазарна стойност от 1 трлн. долара все някога. Все пак от историческа гледна точка акциите поскъпват в дългосрочен план. Рано или късно може да има дори повече компании, струващи повече от 1 трлн. долара.
В интерес на истината една компания вече е достигала тази психологическа граница, макар и за кратко. PetroChina задмина заветното ниво през 2007 г., когато книжата ѝ започнаха да се търгуват в Шанхай. Сега компанията е листната и на нюйоркската борса, но пазарната ѝ капитализация е намаляла до 230 млрд. долара.
Дали и следващата трилионна компания няма да дойде от Китай?
Книжата на Alibaba летят, откакто компанията дебютира на Wall Street през септември, като тя вече струва почти 285 млрд долара. Интернет гигантът на Джак Ма бива тласкан от развиващата се средна класа в Китай, като една от ключовите инвестиционни тенденции за следващите няколко десетилетия се очаква да бъдат потребителските разходи в Китай. Alibaba е в позицията да спечели повече от тези тенденции спрямо Apple, Microsoft, Google или която и да е друга американска компания.