Първичните публични предлагания (IPO) се завръщат с пълна сила, пише CBS News. В световен мащаб през първото полугодие на 2014 г. броят на компаниите, решили да станат публични, бе рекорден. Освен това 6 американски дружества попадат в топ 10 на най-успешните IPO-та.
Само в първите три месеца на 2014 г. бяха регистрирани 82 първични публични предлагания – най-много от което и да е тримесечие от 2000 г. насам, сочат данни на Renaissance Capital. Темпото се ускори и през второто тримесечие на борсите по света се качиха 127 компании, изравнявайки рекорда за най-много листвания за тримесечие от спукването на технологичния балон.
Общата стойност на всички IPO-та, осъществени от началото на годината, е 90,6 млрд. долара. Увеличението е голямо спрямо първото полугодие на 2013 г. Тогава 115 листвания са генерирали 58,9 млрд. долара.
В Европа най-много компании са решили да станат публични – 65, в сравнение с другите региони, благодарение отчасти на възстановяването на Стария континент от дълговата криза и ниските лихвени проценти. Въпреки това със своите 44 листвания само през второто тримесечие европейският континент се представи най-зле, тъй като възвръщаемостта им бе само 0,9%.
За същия период и при същия брой листвания възвръщаемостта в Северна Америка е била 21,7%. С малко изостава Близкият изток, където две IPO-та са донесли печалба от 21,6 на сто.
В Европа сред най-големите губещи при листването си бяха туристическите агенции eDreams ODIGEO (-48,6%) и Bravofly Rumbo Group (-30,7%), както и италианската компания за възобновяеми енергийни източници Ecosuntek (-26,7 %).
Като цяло IPO-тата спечелиха средно по 9% в своя първи търговски ден и по 11% в търговията след официалния финал на първата сесия - „здравословен баланс спрямо последните няколко тримесечия“, описват данните авторите на изследването Renaissance Capital.
Сред топ 10 на най-печелившите IPO-та през второто тримесечие попадат американските компании GasLog Partners, доставчикът на данни Arista Networks и операторът на възобновяеми източници Abengoa Yield.
Въпреки че биотехнологичният сектор доминираше на IPO-пазара през първото тримесечие, то през второто активността бе повсеместна. В технологичния сектор 18 компании станаха публични, във финансовия – 32, в енергетиката – 15, а в сектора за потребителски стоки и услуги – 19.
Дори ако активността през второто полугодие на 2014 г. не е така висока спрямо първото, то годината все пак ще бъде здравословна за пазара на IPO-та. Предстоят листванията на китайския онлайн гигант Alibaba, на британската мобилна мрежа Everything Everywhere и на китайската търговска банка Bank of Beijing.