Бразилското стопанство се е забавило неочаквано през третото тримесечие, съобщава ВВС. Най-голямата икономика в Латинска Америка е нараснала само с 0,6% спрямо предходното тримесечие - наполовина на очакванията на анализатори. Растежът през второто тримесечие бе с годишен темп от 1,6%, а през първото - с 0,4%.
Данните опровергават финансовия министър на Бразилия Гидо Мантега, който през седмицата заяви, че икономиката на страната вероятно е нараснала с годишен темп от 4% или повече през третото тримесечие и че вероятно ще запази този темп на експанзия през следващата и по-следващата година.
Бизнесът е свил инвестицитие си с още 2%, а потребителските разходи са се повишили със скромните 0,9%. Слабият частен сектор е в противовес на новия кръг стимулиращи мерки на правителството, включващи намалението на данъци за бизнеса.
”Правителството определено ще бъде обезпокоенно от тези лоши данни. Очаква се то да реагира с още икономически стимули”, коментира Жанкиел Сантуш, главен икономист на BES Investimento в Сао Паоло.
През септември правителството понижи прогнозата си за растежа през тази година до 2% - прогноза, която според пазарите бе твърде отпимистична, дори преди да излязат данните за третото тримесечие. Ръстът на БВП през 2012 г. сега изглежда, че ще е по-близо до 1%, спрямо 2,7% през 2011 и 7,5% през 2010 г.
Междувременно президентът Русеф наложи вето на законодателство, насочено към споделяне на концесионните приходи от разработваните бразилски петролни залежи сред всичките щати на страната.
Губернаторът на Рио де Жанейро предупреди, че мярката може да разори неговия щат, който е домакин на Световното първенстов по футбол през 2014 г. и на Олимпиадата през 2016 г. Според местни политици ветото може да лиши щата от 1,7 млрд. долара през следващата година.
Ветото не касае приходите от разработването на нови находища, чиято структура се очаква да бъде изработена до януари, за да се проведат аукционите. Според бразилския образователен министър всички приходи от нови концесии трябва да се използват за подобряване на образованието.