През второто тримесечие на 2011 г. потребителското доверие в световен мащаб падна до най-ниското си ниво за последните 18 месеца, тъй като несигурните икономически перспективи, задълбочаващата се дългова криза в еврозоната и нарастващата инфлация направиха хората по-предпазливи, показва изследване, на което се позовава Ройтерс.
Доверието на потребителите в САЩ бе по-слабо, отколкото при най-тежката част на рецесията през втората половина на 2009 г., се твърди в изследване на The Nielsen Company.
В световен мащаб потребителите планират да затегнат коланите през следващите месеци за всичко – от инвестиции в акции до закупуване на дрехи, пътувания и технологичен ъпгрейд, се посочва в изследването. 31% от американските потребители са заявили, че нямат свободни средства за неограничени разходи, в Близкия Изток и Африка този процент е 25, а същото твърдят и 22% то европейците.
Доверието е спаднало и в Китай заради растящата инфлация, както и в Близкия Изток, където първоначалният скок в духа на потребителите след социалните бунтове през първото тримесечие се пречупи, тъй като политическите перспективи изглеждат неясни и повишаващите се цени потиснаха размера на разходите.
В класацията на Nielsen сред 56 държави най-силен спад на доверието регистрират Египет и Саудитска Арабия.
Най-ниско е доверието в държавите от еврозоната заради задълбочаващата се дългова криза, като Гърция е на дъното на световната класация.
В последната десетка са и Португалия, Ирландия, Испания и Италия, въпреки че в последните две държави то е намаляло през второто тримесечие, докато в Португалия и Ирландия е регистрирало ръст.
Индийските потребители остават най-оптимистично настроени в световен мащаб, но желанието им да харчат е по-слабо от първото тримесечие.
По принцип потребителите в Азия остават по-оптимистично настроени, отколкото в останалите региони – с видимото изключение в Япония и Южна Корея, които са сред най-големите песимисти – но растящата инфлация ограничава силата на разходите там.
В индекса на Nielsen за световното потребителско доверие този на Индия намалява с 5 пункта до 126 пункта при максимален от 137 в 6-годишната история на проучванията.
На световно равнище индексът се е понижил средно с 3 пункта спрямо първото тримесечие на 2011 г. до 89 пункта, което е най-ниското му ниво от четвъртото тримесечие на 2009 г.
По принцип резултат под 100 показва песимизъм относно перспективите.
„Слабите икономически данни, забавянето в ръста на производството и инфлацията в Азия, задълбочаващата се дългова криза в Европа и продължаващата политическа нестабилност в Близкия Изток, съчетани с нарастващите жилищни разходи в САЩ изиграха своята роля за слабото потребителско доверие“, заяви Венкатеш Бала, старши икономист в поделението на Nielsen The Cambridge Group.
„Надеждите за пълно световно възстановяване през следващите 12 месеца съществено отслабнаха през второто тримесечие, тъй като мнозинството от потребителите в света останаха с рецесионни нагласи“, добави той.
Според Тод Хейл, старши вицепрезидент на Нилсен за САЩ, американските потребители са били засегнати от няколко негативни фактора.
„Доверието сред потребителите в САЩ спадна през второто тримесечие заради бързото нарастване на цените на бензина, инфлационния натиск, продължаващите неволи на пазара на жилища заради някои просрочия и намаляващите цени на имотите, тежките климатични условия, включително разрушенията, причинени от наводнения и торнадо, както и стагниращият пазар на труда“, посочи Хейл.
Потребителското доверие е нараснало във Великобритания и Франция, въпреки че остава под средното европейско равнище.
Изследването е направено между 20 май и 7 юни сред 31 хил. потребители в 56 държави. Базира се на доверието на потребителите в пазара на труда, положението на личните им финанси и готовността за харчене.