IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

IATA намали прогнозите си за печалба на въздухоплавателния сектор

Вълненията в Близкия Изток, увеличените цени на горивата и природното бедствие в Япония са основни фактори за корекцията, твърди президентът на организацията Джовани Бисиняни

12:23 | 06.06.11 г.
<p>
	Снимка: Ройтерс</p>

Снимка: Ройтерс

Международната асоциация за въздушен транспорт (International Air Transport Association – IATA) намали още прогнозите си за печалба в сектора за годината заради повишаването на цените на горивата, орязващи печалбите на превозвачите, съобщи BBC.

IATA обяви, че очаква печалбите във въздухоплавателната индустрия да бъдат около 4 млрд. долара, докато през 2010 г. браншът регистрира печалба от 18 млрд. долара. През март IATA предвиждаше печалби от 8,6 млрд. долара за настоящата година.

От организацията съобщиха, че цените на горивата оказват „голямо отражение върху нашата рентабилност“. „През миналата година разходите бяха 136 млрд. долара, през тази година при средна цена на петрола от 110 долара за барел ще бъдат 176 млрд., над 30 млрд. (отгоре) и това е едно от големите притеснения“, каза Джовани Бисиняни, президент на IATA.

През миналата година въздухоплаването се възстанови от глобалната рецесия по-бързо от очакваното. „След една добра година тази започна ужасно“, отбеляза Бисиняни. Той стовари вината за мрачните перспективи върху нарасналите цени на горивата, вълненията в Близкия Изток и проблемите с японската АЕЦ.

При изчисляването на прогнозите за печалба от IATA използваха средна цена за барел сорт Брент от 96 долара. Оттогава цената на петрола надхвъри 110 долара за барел.

Според Бисиняни нарастване на цената с по долар на барел означава увеличаване на разходите с 1,6 млрд. долара. „Това е голям проблем за нас“, убеден е той.

Президентът на IATA предупреди, че всяко ново увеличение при цените на петрола ще се отрази тежко на бранша. „Тези 4 млрд. са при цени на горивата от 110 долара, а ние вече виждаме през последните дни, че цените са по-високи“, добави той.

По данни на IATA разходите за гориво представляват около 30% от общите разходи на въздушните превозвачи.

Като най-печеливши се очертават компаниите, опериращи в Азиатско-тихоокеанския регион. Според IATA те предвиждат печалба от 2,1 млрд. долара за 2011 г. Все пак цифрите са доста по-ниски в сравнение с обявената печалба от местните авиокомпании за миналата година от 10 млрд. долара.

По данни на организацията очаква се търсенето на самолетни билети в региона да нарасне с 6,4% през 2011 г. Оттам обаче предупреждават, че по-ниското търсене в Япония може да се отрази сериозно на ръста.

Земетресението и вълните цунами от 11 март в Япония, които предизвикаха криза в АЕЦ „Фукушима“, нанесоха тежък удар върху туристическия сектор. Търсенето на самолетни билети за вътрешните полети в Япония намаля с 31% през април, изчислено на годишна база, сочат данни на IATA.

За същия месец полетите от и за чужбина са спаднали с 20%, което представлява намаление от 1% за полетите в световен мащаб. „Япония осигурява 10% от оборота в бранша и това ще се отрази сериозно“, смята Бисиняни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:01 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още