Пътникопотокът на летището в Пекин се е увеличил с 13% през миналата година до 73,9 млн., докато на Хийтроу той се е понижил с 0,2% до 65,9 млн., съобщава Bloomberg.
Така Пекин измества от второто място по натовареност лондонското летище, което бе засегнато от слабата британска икономика, стачките в British Airways, както и от многото отложени полети, вследствие изригването на исландсия вулкан. Хийтроу вече се нарежда на четвърто място.
През 2010 БВП на Китай нарасна с 10,3% (най-силният темп в последните три години), като страната измести Япония като втора по-големина икономика в света.
Допреди пет години летището в Пекин бе на 14-то място с 41 млн. превозени пътници, колкото сега имат летищата в Шанхай и Гуанджоу, които се нареждат в първата двадесетица.
”Логично е да мислим, че Китай ще продължи с двуцифрения авиационен растеж в обозримо бъдеще”, казва Ник Кънингам, анализатор в Agency Partners. „Все още има много незадоволено търсене.”
Според него въздушните превози обикновено растат с двойно по-висок темп от този на икономиката. Ограничение за Китай се явява липсата на достатъчно обучени пилоти.
През миналата година пътникопотокът на най-натовареното летище в света – Атланта, се е повишил с 1,5% до 89,3 млн. На трето място е летище О’Хеъ в Чикаго със 66,7 млн. превозени пътници (ръст от 3,3% за 2010).
„Докато летищата в Европа и Северна Америка се борят да си върнат предкризисните обеми, тези в Азитско-тихоокеанския регион, Латинска Америка, Карибите и Близкия Изток запазиха инерцията и спечелиха пазарен дял”, посочва генералният директор на ACI Анджела Гитънс.
На пазара на товарни превози номер едно е летището в Хонконг, чиито обеми нараснаха с 23% през миналата година до 4,2 млн. метрични тона.
То изпреварва Мемфис Интернешънъл в САЩ с неговите 3,9 млн. (ръст от 5,9%), а на трето място по товарни превози е летището в Шанхай
Световният пътнически трафик през 2010 се е повишил с 6,3%, на база данните от 900 летища, обявиха от ACI, докато ръстът при товарните превози през миналата година е бил под 1%.