Той смята, че светът тепърва ще усеща ефектите от скандала с манипулирането на данните за вредни емисии на дизеловите двигатели, в който основен участник беше германският автомобилен концерн Volkswagen.
„От гледна точка на компаниите "Дизелгейт" започва да отшумява, но случилото се сложи край на дизела в средносрочен план и допринесе за кончината на двигателя с вътрешно горене. Въпреки това, в момента няма заместител като ефективност на дизеловите автомобили и те ще продължат да се произвеждат и купуват в обозримо бъдеще“, очаква Томов.
Той отбеляза, че "Дизелгейт" засили изключително темповете на електрификация – до 2015 г. с електрически автомобили се занимаваха два или три производителя, сега това е основната посока. Според него скандалът вече променя начините, по които притежаваме автомобили – все повече са споделените коли и тези под наем.
"Очевидната тенденция е хората да притежават по-малко автомобили, да не могат да си ги позволят, защото това е другият ефект на "Дизелгейт" – личният автомобил стана несравнимо по-недостъпен като цена и това ще се засилва в близките години", отбеляза Томов.
Той е на мнение, че заклеймяването на дизела бе прибързано и едностранчиво политическо решение. Томов потвърди, че „наистина има смисъл дизелът да бъде постепенно изваден от употреба в градската среда, защото е основен източник на смога“.
Журналистът напомни, че дизелът обаче продължава да е ключов в товарния транспорт и в живота на хора, които пътуват дълго, за да отидат на работа. „В това отношение все още няма алтернатива – електромобилите не могат да предложат подобна ефективност с подобен обхват. Имаме модели с 400 км - 500 км пробег, но цената и тежестта на батериите ги правят несравнимо по-неефективни", посочи Томов.
Журналистът е убеден, че идеята за по-чист и по-зелен транспорт е добра, но е категоричен, че това не трябва да се прави без добър анализ и просто като реакция на случилото се.
"Въпросът е дали това не се прави на сляпо и със същия чиновнически ентусиазъм, с който навремето дизелът беше представен като решение на проблема с парниковите емисии – две десетилетия Европа силно субсидираше дизела и го насърчаваше като начин да се понижат емисиите СО2" , напомни Константин Томов.
Каква е цената на извънсъдебно споразумение във Великобритания, постигната миналата седмица от Volkswagen? Оставят ли вратички за намеса от страна на производителите тестовете? Показват ли истинските нива на вредни емисии тестовете WLTP? Повече за ефектите от "Дизелгейт" и историята на дизеловите двигатели може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Какво знаем за руската офанзива в Сиверск, ключов пост в Донбас ВИДЕО
22 млн. евро "зелени" средства в израелски оръжейни компании: войната като устойчива инвестиция
Служители на американски ресторант използваха ChatGPT, за да...инсценират обир
Зодиите, които остават спокойни в кризисни ситуации
Европейският Eurofighter може скоро да лети за Бангладеш