Производителят на Marlboro Philip Morris International е договорил закупуването на компанията за бездимни тютюневи продукти Swedish Match в сделка за 16 млрд. долара, за да ускори тласъка си отвъд цигарите, съобщава Bloomberg.
Компанията е предложила по 106 крони на акция (10,56 долара) за по-малкия бизнес, съобщи тя в изявление от сряда. Това в премия от почти 40% над цената на затваряне за акциите на Swedish Match в понеделник. Бордът на директорите на базираната в Стокхолм компанията заяви, че акционерите ще приемат офертата.
Сделката със Swedish Match, чиято визия е за „свят без цигари“, се нарежда сред най-големите трансатлантически сделки тази година и хвърля Philip Morris в силно конкурентна област на пероралните никотинови продукти, голяма част от които са много различни от дъвченето на тютюн в миналото. Освен това сделката отваря огромния и разрастващ се американски пазар на алтернативи на цигарите за компанията в момент, в който тя се опитва да излезе от Русия заради инвазията в Украйна.
Тютюневият гигант е в челните редници в желанието на индустрията да се диверсифицира отвъд цигарите, тъй като регулациите по света стават все по-строги. С нови продукти и серия от придобивания компанията миналата година генерира почти 30% от нетните си приходи от бездимни продукти – спрямо нула през 2015 г.
Philip Morris разработи системата за нагряване на тютюна IQOS и миналата година договори придобиването на Vectura Group – разработчик на лекарства срещу астма. Компанията придоби и Fertin Pharma, която произвежда продукти за спиране на пушенето, и OtiTopic – разработчик на лекарства за респираторни проблеми, който има лечение с аспирин за вдишване при сърдечни удари във финални етапи на изпитания.
Philip Morris цели да получава повече от половината си нетни приходи от бездимни продукти до 2025 г.
Swedish Match е водещ производител на снус – бездимен тютюнев продукт, който се поставя между горната устна и венците и е популярен в Швеция, но е забранен в по-голямата част от Европа. Компанията произвежда и никотинови лепенки под името ZYN, които се продават в САЩ.
Сделката дава на Philip Morris по-широка дистрибуционна мрежа в САЩ за продуктите ѝ с намален риск, което ще ѝ помогне да се позиционира, така че да представи IQOS или вейп устройства на американските потребители, пише анализаторът на Jefferies Оуън Бенет в бележка.
През март Swedish Match реши да отложи планираното отделяне на американския си бизнес с пури на фона на засилен регулаторен риск.
Philip Morris очаква сделката да доведе до компания след обединението с три пъти нетен дълг спрямо коригираната печалба. Тя планира да намали задлъжнялостта през следващите години и отлага текущата си тригодишна програма за обратно изкупуване на акции, която започна миналия юли.
Компанията заяви, че не планира съществени промени в оперативните локации, управлението и служителите на Swedish Match, тъй като бизнесът допълва собствения ѝ.