Главният изпълнителен директор на Delta Air Lines Ед Бастиан очаква 2021 г. да бъде „годината на възстановяване“, след като коронавирусната пандемия намали оперативните приходи на компанията с 64% и предизвика първата й годишна загуба от 11 години насам, предава Ройтерс.
„Не очакваме до лятото пътуванията да се възстановят до предходните си нива, но ще има значително подобрение, достатъчно да ни донесе рентабилност през втората половина на годината“, коментира Бастиан.
Силата на възстановяването ще зависи от фактори като темпа на разпространение на ваксините и апетита на хората към пътувания след година, която почти замрази глобалните пътувания.
През първото тримесечие базираната в Атланта авиокомпания очаква приходите й да намалеят с 60%-65% на годишна база, а броят на полетите й да се свие с 35%. Тъй като продължава да блокира средните седалки поне до 30 март, Delta очаква действителният капацитет, който продава, да намалее с около 55%.
„Когато търсенето на пътувания по въздух се засили благодарение на доверието, това ще бъде знак за нас да започнем да продаваме средните седалки“, казва Бастиан. Той очаква пътуванията по работа да се увеличат през второто полугодие, но да останат вяли известно време.
Възстановяването на международните пътувания, които понесоха тежък удар заради забраните за пътувания, ще отнеме най-малко една година и Бастиан казва, че авиокомпанията ще продължи да харчи между 10 млн. и 15 млн. долара на ден през първото тримесечие.
Тя е загубила средно 12 млн. долара на ден през четвъртото тримесечие, но продължава да очаква, че ще спре да гори ликвидни средства през пролетта.
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) смята, че индустрията може да не се върне към положителни парични потоци тази година, тъй като възстановяването на блокадите е убило крехкия ръст на резервациите, каза главният икономист Брайън Пиърс в четвъртък.
Delta очаква да има ликвидни средства на стойност 18 млн.-19 млн. долара до края на март, включително допълнителни 3 млрд. долара държавна помощ за запазване на служителите й, като в същото време поеме нетен дълг от около 18 млрд. долара. През 2020 г. компанията имаше ликвидни средства на стойност 16,7 млрд. долара след серия от повишавания на капитала.
Delta, която е първата американска авиокомпания, обявяваща резултатите си през 2020 г., съобщи, че е загубила 12,4 млрд. долара за първи път от 2009 г. насам при оперативни приходи от 17 млрд. долара. Компанията постигна печалба от 4,8 млрд. долара година по-рано.
През четвъртото тримесечие Delta е загубила 755 млн. долара, или 1,19 долара на акция. Коригираната загуба на акция е 2,53 долара спрямо очакванията на анализаторите за 2,51 долара.
Книжата на Delta поскъпнаха с 2,2% в предборсовата търговия след обявяването на резултатите.
Общите коригирани оперативни разходи на компанията са намалели с 4,6 млрд. долара, или 47%, благодарение на по-ниските разходи за гориво, поддръжка и безопасност. Delta е предотвратила принудително пускане в отпуск на служители, но съобщи, че близо 18 хил. служители, или 20% от работната й сила, са решили да напуснат компанията през 2020 г.
Тя не възнамерява да пусне в принудителен отпуск служители, след като вторият кръг държавни помощи за авиокомпаниите изтече през март. Компанията очаква да пенсионира близо 400 самолета до 2025 г., тъй като опростява флотилията си до девет семейства самолети. Бастиан намекна преди време, че е възможно закупуването на 737 MAX на Boeing.