САЩ ще започнат тестване на безопасността на самолетите на Boeing Co от серията 737 MAX, съобщава Ройтерс, като се позовава на анонимни източници.
Планирано е пилотите и членовете на изпитателния екипаж на Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) и Boeing да започнат тридневна тестова кампания за сертифициране на модела 737 MAX в понеделник (29 юни).
Тестът представлява критичен момент в най-мрачната корпоративна криза на Boeing, започнала още преди появата на коронавируса, която сви пътуванията по въздух и търсенето на самолети.
Мащабното приземяване на всички самолети от серията 737 MAX през март 2019 г. след две катастрофи за пет месеца, отнели живота на 346 души в Етиопия и Индонезия, доведе до стартиране на съдебни дела, разследвания от Конгреса и Министерството на правосъдието и отряза ключов източник на парични средства на Boeing.
FAA потвърди пред американските депутати в неделя, че бордът на агенцията е завършил преглед на оценката на системата за безопасност на Boeing за модела 737 MAX, „разчиствайки по този начин пътя към започване на тестове за сертифициране на полети. Полети с тестовите пилоти на FAA могат да започнат още утре, като се анализират предложените от Boeing промени в автоматизираната система за контрол на полета на 737 MAX".
Очаква се екипажът ще се качи на 737 MAX 7, оборудван с тестова екипировка в Boeing Field, близо до Сиатъл, споделя един от източниците.
Екипажът ще изпълнява конкретна методология по предварително изготвени сценарии в условия на полет, като остри завои, преминаване към по-екстремни маневри по даден маршрут, главно над щата Вашингтон. Тестът може да включва моментни приземявания с ново излитане и кацане на летището в източен Вашингтон край езерото Мозес, като в същото време се коригира плана на полета и времето, според ситуацията, добавят източниците.
Пилотите също умишлено ще задействат препрограмирания софтуер за предотвратяване на загуба на скорост, известен като MCAS, който блокира и при двете катастрофи.
За момента от Boeing отказват коментар.
В имейл FAA посочват, че тестването ще продължи няколко дни и „ще включва широк спектър от маневри по време на полет и аварийни процедури, за да може агенцията да прецени дали промените отговарят на стандартите за сертифициране на FAA“. В съобщението още се изтъква, че „FAA не е взела решение за връщане (на 737 MAX 7) в експлоатация“ и има редица допълнителни стъпки, преди да се стигне до този момент.
Подготовката на Boeing за този тест включва стотици часове на корпоративни пилоти в симулатор на 737 MAX в съоръжението на компанията Longacres в Рентън, Вашингтон, както и стотици часове във въздуха на същия тестов самолет 737 MAX 7 без служители на FAA на борда.
Поне един от тези практически полети включва същите параметри за тестване, които се очаква да бъдат изпълнени по-късно днес, посочват източниците.
Ако тестването бъде успешно, FAA ще трябва да одобри нови процедури за обучение на пилоти, наред с други прегледи, като за момента няма вероятност да одобри връщането на 737 MAX във въздуха до септември, добавят източниците. Това означава, че все пак има шанс самолетът да се върне в небето над САЩ преди края на годината, въпреки че процесът се сблъсква със закъснения вече повече от година.