Американският самолетостроител Boeing е изправен пред разследвания от Комисията за ценни книжа и борси на САЩ заради кризата около приземения 737 Max, който получи забрана да лети след две катастрофи. Американската аерокосмическа компания призна това в своя годишен доклад за 2019 г., публикуван в петък, и заяви, че ще окаже пълно съдействие в разследванията. Същото се отнася и до известните досега разследвания от страна на Министерството на правосъдието на САЩ и други държавни агенции.
От март миналата година най-продаваният самолет на компанията е заземен, след като първо китайските и след това американските авиационни регулатори забраниха полетите със 737 Max заради две катастрофи през октомври 2018 г. и март 2019 г., при които загинаха общо 346 души. Подозира се, че компанията е пуснала набързо злополучния самолет в ожесточена конкуренция с европейския си конкурент Airbus и така е пренебрегнала безопасността. Boeing отрича това, но призна грешки и проблеми.
Различни американски власти проверяват дали всичко е наред около одобрението на серията 737 Max, която е забранена по целия свят от март. Кризата около самолета е огромна тежест за групата и през 2019 г. тя понесе първата си годишна загуба от повече от две десетилетия. Не е сигурно дали и кога регулаторните органи ще върнат 737 Max във въздуха. Най-скорошната възможна дата според Boeing е средата на 2020 г.
Междувременно преди дни стана ясно, че Boeing си е осигурил 12 млрд. долара заем, за да се справи с проблемите около заземяването на основния самолет. Преди седмица американската компания обяви, че ще прибегне до кредит от поне 10 млрд. долара поради критичната ситуация. Morgan Stanley, Wells Fargo, JP Morgan, Citigroup и Bank of America са се съгласили да предоставят средствата на американския производител, а те са с 2 млрд. долара повече от предварително заявените, съобщава Financial Times.
737 Max беше заземен миналата година през март, но компанията продължи производството си по план до началото на януари, когато го спря. Очакванията на Boeing да се справи с проблема бързо не се оправдаха и средствата на компанията се изпариха бързо. Ако през първите девет месеца на 2018 г. свободният паричен поток е бил 11 млрд. долара, за същия период през 2019 г. е отрицателен в размер на 1,6 млрд. долара.
Освен че разходите около проблемите с основния самолет на компанията нарастват с всеки изминал месец, компанията трябва да завърши и покупка за 4,2 млрд долара ба бразилския производител на самолети Embraer. Boeing се надява да приключи сделката до края на май, но европейските регулатори искат повече информация за сделката с четвъртия по обем на производството на самолети в света, като по всяка вероятност това може забави процеса.