Нови смущаващи имейли могат да създадат допълнителни проблеми на изпадналия в криза американски производител на самолети Boeing. Компанията публикува редица други тревожни мейли за 737 Max до Федералното управление за авиация на САЩ (FAA) и до Конгреса на САЩ, потвърди разследващата комисия на Камарата, цитирана от DPA.
Документите са били представени късно вечерта на 23 декември и свидетелстват за „много смущаваща картина" в Boeing, заяви говорител. В записите някои служители на Boeing са изразили опасения, че производителят пренебрегва безопасността, а други настояват за стриктно спазване на производствени планове. Какво конкретно се казва в съобщенията засега остава неясно. Комисията ще продължи да преглежда този и други документи, предоставени от Boeing по време на разследването, заяви говорителят.
От своя страна Boeing пояснява, че „проактивно" е изпратил имейлите до FAA и Конгреса на САЩ „като част от нашия ангажимент за прозрачност" с надзорните органи и следствената комисия. Подобно на предишните документи, достъпни за американските власти, „тонът и съдържанието" на някои съобщения не отразяват „компанията, която сме и трябва да бъдем", заяви говорител на концерна. Boeing вече била извършила значителни промени през последните девет месеца, за да подобри процесите на сигурност, организацията и културата на групата.
На борсата книжата на Boeing попаднаха под натиск, като приключиха сесията със спад от 0,89 на сто до 329,92 долара за брой. Според Wall Street Journal в писмата става дума за новини за бившия технически директор Марк Форкнър, който още през октомври попадна в центъра на подобна мейл-афера. През ноември 2016 г., месеци преди пускането на пазара на 737 Max, Форкнър е изказал силни съмнения относно безопасността на модела след тестове в симулатор. В кореспонденция до своя колега Патрик Густавсон Форкнър заявява, че системата за стабилизиране при полет MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) не функционира правилно в симулатора, а Густавсон отговаря, че трябва да се актуализират инструкциите в наръчника за управление.
В отговор на текстовите съобщения на Форкнер директорът на FAA Стив Диксън е реагирал гневно и е поискал "незабавно обяснение". Той е бил особено ядосан от факта, че Boeing е предал „обезпокоителен документ" на надзорните органи с месеци закъснение. Напрежението между надзорния орган и производителя на въздухоплавателни средства ескалира допълнително и в понеделник завърши с оставката на главния изпълнителен директор на Boeing Денис Мюленбург, която беше равносилна на уволнение.
Влошените отношения на Boeing с FAA, Конгреса на САЩ и клиентите – авиокомпании в крайна сметка обрекоха Мюленбург, коментира пред CNN Ричард Абулафия, аерокосмически анализатор в Teal Group. Всички те публично критикуваха подхода на Boeing към възникналата кризисна ситуация. Последният гаф се случи едва през миналата седмица, когато Boeing оповести, че временно спира производството на 737 Max за неопределено време - знак, че вече не може да прогнозира кога самолетите от този модел ще бъдат върнати към полети.
Boeing назначи Дейвид Калхун, предишният председател на Съвета на директорите, за наследник на Мюленбург. Той трябва да поеме председателството от 13 януари. Дотогава компанията ще бъде временно ръководена от финансовия директор Грег Смит. Под новото ръководство Boeing ще се ангажира с „пълна прозрачност", която включва и „ефективна и проактивна комуникация с FAA“, се казва в съобщението на концерна.
За „ранения“ Мюленбург това означава огромен нов шамар. След двете катастрофи на 737 Max Boeing остава под силна критика. Конкурентът на Airbus е заподозрян, че е пуснал самолета, пренебрегвайки безопасността. Boeing отхвърля това, но признава грешки и проблеми. Общо 346 души загинаха при катастрофите през октомври 2018 г. и март 2019 г. Оттогава 737 Max е забранен за полети.