IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

ЕС готви нова агресивна тактика в търговския спор със САЩ

Блокът обмисля дали да въведе мита върху американски внос за 4 млрд. долара, а поводът е 22-годишно дело пред СТО

10:25 | 26.09.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

Европейският съюз обмисля агресивен нов подход в търговския си спор със САЩ, давайки сигнал, че е готов да използва войнствените тактики на американския президент Доналд Тръмп и да влоши още повече трансатлантическите отношения.

Брюксел обмисля налагането на мита върху американски износ за над 4 млрд. долара, посочвайки като причина 22-годишен спор в Световната търговска организация (СТО) за субсидии за производство. Това съобщават пред Bloomberg източници, запознати със стратегията на блока. Ако бъде одобрена, мярката ще стане факт въпреки постигнатото през 2006 г. решение на въпроса.

Митата привидно ще са в отговор на налозите, които САЩ се очаква да въведе върху европейски износ за до 7 млрд. долара заради спора в СТО за незаконни субсидии, отпуснати на европейския самолетопроизводител Airbus, посочват запознатите. Засега обаче стратегията на блока все още не е договорена и най-малко една държава членка на ЕС е против подобни действия, допълва един от източниците.

„Ако ЕС продължи, това ще е пореден удар върху правилата на СТО, чиято цел бе да предотвратяват взаимно ескалиране на реципрочните мита“ посочва Едуард Алдън, старши представител на базирания в Ню Йорк Council on Foreign Relations. Според него повторното изваждане на въпроса на дневен ред като претекст за нанасяне на удар върху САЩ още повече ще компрометира системата по решаване на спорове към търговската организация.

Досега ЕС изчакваше с отговора срещу очакваните американски мита за помощта на Airbus, докато СТО коригира степента на контрамерки, които блокът може да наложи по сходно дело на близо 15 години. То също е за незаконни субсидии, но срещу основния конкурент на европейския производител – базирания в Чикаго Boeing.

Ако бъдат наложени, мерките на ЕС ще представляват драстично ескалиране на отношенията между САЩ и блока, като ще добавят напрежение към това от влезлите вече в сила мита помежду им. Междувременно Вашингтон обмисля дали да въведе налози върху европейския автомобилен сектор в опит да прекрои търговските отношения с блока, които Тръмп определи като „по-лоши от тези с Китай, просто по-малки“ по мащаб.

По-рано в сряда европейският комисар по въпросите на търговията Сесилия Малмстрьом написа в Twitter, че е провела среща в Ню Йорк с американския търговски представител Робърт Лайтайзър, като сред обсъдените от тях теми са били тези за Airbus и Boeing, регулаторното сътрудничество в СТО и други.

Според нея налице са някои несъгласия между страните, но ЕС гледа положително на диалога. „Разговорите винаги са по-добри от митата“, посочи Малмстрьом.

Последната ескалация на търговското напрежение между ЕС и САЩ бе продиктувана от Вашингтон, след като бяха въведени по-високи мита върху вноса на европейска стомана и алуминий миналата година с довода, че те застрашават националната сигурност.

През 2002 г. СТО заключи, че американската данъчна система предоставя на местните износители предимство спрямо техните европейски конкуренти. В отговор от организацията позволиха на ЕС да въведе свои мита срещу американски износа за 4 млрд. долара годишно докато САЩ не се съобразят с решението.

През 2006 г. въпросът бе решен, след като американските законодатели отмениха спорните правила и ЕС оттеглиха налозите си.

Целта на действията на ЕС по всяка вероятност е опит да се притисне Вашингтон за намиране на компромис в спора за самолетопроизводителите. През лятото представители от Брюксел направиха предложение за споразумение, което обаче не бе прието от администрацията на Тръмп.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:25 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още