Деликатната макроикономическа среда не помага. Излизаме от почти безпрецедентен период на икономическа сила. САЩ постигнаха 36 поредни тримесечия на растеж на БВП до 2018 г. Днес изглежда сме между чука и наковалнята. Ако макроикономическите данни са слаби, ще се понижат очакваните печалби. Ако пък са силни, ще последва затягане на паричната политика, от което с вероятност от 75% в исторически план ще настъпи рецесия. Европа прилича все повече на Япония, с ниски растеж и инфлация. Накрая, Китай е много волатилен, докато глобалният дълг расте по-бързо от БВП.
Половината от дълга с инвестиционен рейтинг е в категорията ВВВ – последната преди неинвестиционния клас. Новата пазарна архитектура подклажда представата, че силите, на които се градят пазарите, са се променили. Систематичната търговия сега е най-големият компонент в общия обем. Това води до намаляване на влиянието на активните „фундаментални” пари, които досега бяха потенциален източник на подкрепа при спадащи цени на акциите.
Европа, за разлика от САЩ, винаги е имала ликвиден проблем. Най-ликвидните акции в Европа - Nestlé и Shell, се търгуват всеки ден при обеми от 200 до 300 млн. евро при пазарна капитализация от 200 млрд. евро. Това е сходна ликвидност с тази на американската компания GrubHub, чиято капитализация е 30 пъти по-малка. Ликвидният проблем, освен това, се задълбочава. Това безпокои отделите за управление на риска, които поставят под съмнение залагането на акции на малки и средни европейски компании.
Ролята на високочестотната търговия усложнява допълнително нещата. Как тогава фонд мениджърът може да създаде стойност? Както винаги, объркващата среда предлага възможности. Виждам възможност в имитирането на инвестиции в непублични компании сред листнатите такива. Не става въпрос само за избора между публични и непублични, а за правенето на концентрирани залози с времеви арбитраж и може би дори контрол чрез активно участие, отколкото активизъм.
Европейските акции представляват плодотворна почва за инвестиране. Както при непубличните компании, най-добрият начин за навигиране в тази потенциално токсична среда е да се идентифицират отделни успешни корпоративни истории.
Това означава дългосрочни вложения в бизнеси с възвръщаемост на инвестирания капитал над 15% и структурен път за ръст на органичните продажби, надхвърлящ БВП. Означава да се избират компании, а не акции, защото най-добрите бизнес идеи в Европа далеч не са токсични.