IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Технологичният сектор в САЩ напомня на железопътния от 19 век

Трябва да се разделят платформите от пазара, точно както е станало в жп индустрията навремето

11:00 | 27.06.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: gettyimages</em></p>

Снимка: gettyimages

Интернет е железопътната мрежа на нашето време – насъщна част от обществената инфраструктура, около която се върти голяма част от световните търговия и комуникации. Компаниите, които доминират интернет обаче са частни организации, преследващи печалба. И като железопътните компании от миналото те представляват монополен проблем, пише Рана Форухар за Financial Times.

Това е момент, който заслужава внимателно разглеждане, имайки предвид скорошните предупреждения за властта на големите технологични компании, идващи от всякакви посоки, включително от ръководителя на МВФ Кристин Лагард и от шефа на антитръстовия отдел в Министерството на правосъдието на САЩ Макан Делрахим, който спомена нарушенията на конкуренцията в железопътния сектор навремето, когато по-рано този месец говореше за предизвикателствата, представени от компаниите, които контролират интернет.

Министерството на правосъдието и Федералната комисия по търговия наскоро си поделиха отговорността за разследването на технологчините компании, включително Google, Amazon, Facebook и Apple. Аз обаче мисля, че истинските действия трябва да бъдат предприети в Правната комисия към Камарата на представителите в Конгреса, която обяви свое разследване относно това дали антитръстовите правила трябва да еволюират, за да посрещнат предизвикателството за обуздаването на технологичните комапнии. Според запознати през следващата около година и половина Комисията ще проведе изслушвания на много високопоставени технологични лидери, както и на техни конкуренти, които казват, че са били смазани от тях.

Докато проучват въпроса, регулаторите могат да отворят краткия и изненадващо лесен за четене том от 1878 г. „Железопътни линии: произход и проблеми” на Чарлз Франсис Адамс, бивш ръководител в жп сектора, а после и регулатор, който описва възхода на жп линиите в Европа и САЩ, и борбата да се принудят да служат на обществото, вместо на шепа индустриалци от 19 век. В глава, озаглавена „Проблемът с жп линиите”, Адамс пише: „С развитието на събитията става очевидно, че законите на търговията действат несъвършено по отношение регулирането на тези модерни магистрали и ползата, която извличат онези, които ги притежават и монополизират”.

Може да променим заглавието на тази глава на „Проблемът с интернет” и да получим добро обобщение на това къде сме в момента. Amazon владее повече от една трета от онлайн търговията на дребно в САЩ. Google представлява 88% от пазара на интернет търсачките в САЩ (95% при мобилното търсене). Две трети от американците са във Facebook, която, след като придоби Instagram и WhatsApp, притежава четири от топ осемте социални медии. Всички тези компании, както и Apple (първата компания в света, достигнала стойност от 1 трлн. долара), попаднаха под обстрел заради това, че използват огромните си екосистеми, за да дадат предимство на собствените си продукти и услуги, държейки конкурентите извън своите мрежи.

 

Последна актуализация: 06:30 | 01.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

Финанси виж още