От най-големите добивни компании до германските автомобилопроизводители и японските козметични фабрики, бизнесът по света се подготвя за косвените ефекти от търговската война между САЩ и Китай, пише Wall Street Journal.
Администрацията на Тръмп от петък вдигна митата върху китайски стоки за 200 млрд. долара, изпращайки вторични вълни към Азия и Европа. Увеличението на митата от 10% на 25% засяга хиляди китайски продукти от разнобразни сектори – морска храна, метали, машини и пр. Засегнати са потребителски продукти като лаптопи, ръчни чанти и козметика.
Пекин заяви, че обмисля ответни мерки, които вероятно ще се прицелят в американската енергетика и земеделие.
Поради глобализираната търговия двустранният търговски спор ще нанесе удар на икономическия растеж по целия свят. През април МВФ понижи прогнозата си за световния растеж за тази година от 3,6% на 3,3% и заяви, че търговското напрежение може да го снижи още.
Засегнатите страни включват Южна Корея, която изнася полупроводници и петрохимикали за Китай, където те се вграждат в крайни продукти, изнасяни за САЩ. Корейският износ, една четвърт от който отива за Китай, през април спадна за пети пореден месец.
Японските компании за електроника също зависят от Китай, който използва техните компоненти. От Panasonic, която има заводи в Китай, заявиха, че търговският конфликт е отнел 365 млн. долара от оперативната й печалба за годината, завършваща на 31 март. Компанията предвижда допълните загуби от 91 млн. долара през настоящата фискална година.
„Не сме в състояние да изчислим напълно как конфликтът ще ни засегне чрез нашите клиенти”, посочва главният финансов директор Хироказу Умеда.
Катсуаки Номура, изпълнителен вицепрезидент на Sharp, която изработва компоненти за камери и смартфони, изтъква, че често сочи конфликта между САЩ и Китай като причина за по-ниския растеж.
Сред базираните в САЩ производители на коли, най-тежкият удар понесоха германските луксозни марки BMW и Mercedes-Benz. И двете компании изнасят коли от американските си заводи за целия свят, включително Китай.
BMW изнася две трети от производството на завода си в Южна Каролина. През миналата година компанията отвори фабрика в Китай, за да произвежда своя X3 SUV, като може да постъпи така и с други модели.
Финансовият директор на BMW Николас Петер заяви през миналия месец, че финансовия ефект от търговския спор САЩ-Китай през втората половина на 2018 г. се оценява на стотици милиони долари. Подобен ще е ефектът и от вдигането на митата.
Търсенето на китайски стоки бе най-големият двигател за глобална експанзия и ако митата останат, може да се ускори забаването на китайският растеж, като удара ще почувстват не само компаниите, които са директно засегнати от митата.
В четвъртък ЕС пък заяви, че ескалация на търговското напрежение може да осуети растежа в съюза.
„Някои компании с инвестиции в САЩ компенсират последствията чрез намалението на американските данъци”, посочва Луиза Сантос, директор международни връзки в BusinessEurope – най-голямата асоциация на европейски търговски федерации. „Въпросът е колко дълго може да продължи това.”
Добивните компании в Австралия вероятно също ще почувстват забавянето в Китай, който е най-големият купувач на австралийски природни ресурси като мед и желязна руда. Предните етапи на митническата война между САЩ и Китай разтърсиха пазарите на метали.
„Зависим изцяло от глобалната търговия”, изтъква президентът на Rio Tinto Саймън Томпсън. 45% от приходите от продажби на компанията идват от Китай, а други 15% - от САЩ. Фирмата се надява китайското търсене да устои на бурята, докато очаква продажбите за САЩ да намалеят под влиянието на търговската война.
Други добивни компании разкритикуваха растящия протекционизъм. Според BHP Group, световният лидер в бранша, той пречи на растежа в различните региони.
Митническата война засяга и търговията с мика – минерал, който в прахообразна форма се използва като цветови пигмент. Китай е вторият най-голям доставчик на мика за САЩ след Канада, и най-големият за Япония.
Япония пък от своя страна е основен доставчик за САЩ на гримове, които използват мика за блясък. Японските износители се страхуват, че американските мита върху минерала ще свият производството му в Китай, което ще го направи по-скъп за тях.
„Ще бъде проблем, ако цената на суровините нарасне заради повишените мита”, казва Казутоши Кобаяши, главен изпълнителен директор на японската козметична фирма Kose.