Администрацията на американския президент Доналд Тръмп задейства процедурата по въвеждане на мита върху внос от Европейския съюз (ЕС) на стойност 11 млрд. долара. Според властите във Вашингтон мярката е оправдана заради субсидиите на блока за самолетната компания Airbus.
САЩ водят съдебен спор в Световната търговска организация (СТО) във връзка със субсидиите за производителя от 2004 г. насам. Администрацията публикува списък със стоки, които да бъдат обложени в очакване на скорошно решение на СТО по делото, съобщава в. Wall Streer Journal.
„По този въпрос се води съдебно дело в продължение на 14 години и дойде време за действие“, заяви американският търговски представител Робърт Лайтайзър. „Нашата абсолютна цел е да постигнем споразумение с ЕС, за да сложим края на всички несъвместими със СТО субсидии за големи граждански самолети. Когато ЕС сложи края на тези вредни субсидии, допълнителните американски налози, въведени в отговор, може да бъдат вдигнати“, допълва още Лайтайзър.
И макар митата да са в отговор на делото пред СТО със сигурност мярката ще обтегне отношенията между Вашингтон и Брюксел, които все още не са постигнали напредък по търговските си преговори, които продължават вече почти година. Вече няколко пъти американската страна изрази недоволство от липсата на развитие, основна причина за което е разединената позиция на Европа.
Според източник на агенция Ройтерс от Европейската комисия ЕС обмисля възможен отговор във връзка със субсидиите за основния конкурент на Airbus – Boeing. Според запознатият размерът на предложените от САЩ контрамерки са „силно преувеличени“, като според него размерът им може да бъде определен единствено от СТО.
Днешното решение, обявено от службата на търговския представител, е първата стъпка към налагане на мита. Оттам публикуваха списък със стоки, които може да станата обект на митата, след като преди това преминат през обществено обсъждане и нови преговори.
Списъкът включва стоки от гражданската авиация, включително самолети Airbus. Също така допълнително обложени ще бъдат и редица продукти извън авиационния сектор – от сирене през велосипеди до кухненски ножове и четки за рисуване.
От службата на Лайтайзър заявиха, че окончателният списък и размерът на санкциите няма да бъде финализиран преди да стане ясно решението на СТО за размера на вредата, нанесена от европейските субсидии.
Законът, използван за оправдаване на митата, е същият, който бе приложен за въвеждането на налозите върху внос от Китай в размер на близо 250 млрд. долара.
Европейските мита обаче се различават от китайските по това, че ще влязат в сила в отговор на решение на СТО. В решението си от американската служба посочват доклад на международната организация, според който субсидиите на ЕС са причинили „сериозни вреди на американските интереси“. Според текста това се изразява в загубен пазарен дял от главния конкурент на Airbus – Boeing.
„Boeing подкрепя американският търговски представител и неговият екип в продължаващите им усилия да направят по-справедливи условията на глобалния самолетен пазар“, посочиха от базираната в Чикаго компания.
От Airbus заявиха, че не виждат правна основа за действията на Вашингтон, като от компанията посочиха, че налице е значително преувеличаване от страна на САЩ спрямо размера на взетите мерки, за които последната дума все пак е на СТО.
* Информацията е актуализирана към 12 ч.
преди 5 години Блазе ти! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години опс ... милиарди милиони ... за нищо ги нямам ... https://***.aircraftcompare.com/subcategory/Military-Helicopters/20 отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години ха ха , рижия китеник . добро е ! тоя нас директно ни удре по принцип с тези мита . в пловдив втори завод прави еърбъс , за части от авиониката нещо за хеликоптери , дали не го вдигнаха вече . иначе имаме един дето в момента работи и се разширяват двойно - прави шкафове за електроника и части за вратите , очакват изцяло да започнат врати да правят . иначе имама и един амеркански за силова електроника на двигатели нещо беше , в софия . не че $11млрд. са много пари по принцип , това е един боен хеликоптер с въоръжението :))) ... ама все пак ... да слагат данък на гугъл и компания ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Никой няма желание да оправдава Бойнг, но не прави ли впечатление че падат на едни и същи ширини около тропиците? Сигурен съм, че и в момента някъде има пилоти които не знаят, как да се справят с извънредна ситуация при сбой на датчик и зависване на носа на самолета. Изключваш автопилота и продължаваш. Аз съм си задавал въпроса, кога наши сънародници ще спрат да хвърлят пачки от балконите на "полицаи" и не мога да си отговоря. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години е време беше за нещо такоз щото съм заложил на падение на SPXa .... :)) Иначе како искат на бойнг ли да минеме деева ?? да преброят колко Еъравтобуса има у Сашево и колко Бойнга тука и ше скиваме, че там нема ни един Еърбус .... те толко за слободния пазар и либерастията ... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години и ще падат и други неща, ако тоя остане и втори мандат... а по лошото е че заради него и демократите изтрещяха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години Какво да прави завалията, като на Боинг самолетите падат 3-4 месеца след като излязат от завода. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години рижия* отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години шижия китеник тотално ще ги загроби с нефелните си политики ... протекционизма води до производството на по ниско качествени продукти ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар