IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Европейският икономически локомотив няма да отпътува от САЩ дори при нови мита

Германия е най-зависимата от щатите западна индустриална държава, но консуматорското общество на Америка остава силен магнит за корпорациите

12:54 | 25.02.19 г. 2
Автор - снимка
Създател
<p>
	Германският канцлер Ангела Меркел (вляво) и американският президент Доналд Тръмп при последната им засега официална среща. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Германският канцлер Ангела Меркел (вляво) и американският президент Доналд Тръмп при последната им засега официална среща. Снимка: Ройтерс

Но не само внесените в САЩ коли, а и многото автомобили, произведени в големите американски заводи Чатануга (VW), Спартанбърг (BMW) и Тускалуса (Daimler), ще бъдат по-скъпи заради американските мита, тъй като германските производители трябва да внасят много отделни компоненти, като например самите двигатели.

Въведат ли се 25-процентни мита, това ще е доста скъпо: според изчисленията на лондонския пазарен изследовател ISI Evercore BMW ще трябва да очаква годишни загуби от 1,7 милиарда евро - малко под 20% от годишната печалба. Daimler ще трябва да вземе под внимание загуба от 2 млрд. евро, VW - 2,5 млрд. евро. „Това може да се случи в най-лошия сценарий", потвърди директорът на VW Херберт Дийс.

Зависимостите и взаимовръзките са още по-големи: производителите на автомобили също изнасят превозни средства от САЩ, след като построиха там своите глобални хъбове за големите си джипове и от там обслужват световния пазар.

През 2018 г. от лентите на заводите са излезли около 750 000 автомобила BMW, Daimler и VW. От тях 45% са продадени в САЩ, а останалите - основно в Азия и Европа. В Спартанбург BMW произвежда 450 000 пътни превозни средства всяка година и ги доставя на клиенти от цял свят. Бизнес моделът се основава на свободната световна търговия.

САЩ са важно място за продажби и производство за германските производители. Федералната република внася заготовки и готови стоки, които са застрашени от митата, а те се изнасят след това от САЩ, след което се дължат нови мита. За да се избегне това, си заслужава да се обмисли изтегляне на части от продукцията от САЩ - и да се възстанови в Китай, например, за да се избегнат митата и противодействията на двете държави.

Тези, които ще пострадат, са служителите, които ще изгубят работните си места, и компаниите и техните акционери, защото преместването е скъпо и ще коства марж и възвръщаемост. „В крайна сметка ще има само губещи“, казва експертът на PwC Бартелс.

Не на последно място, защото голяма част от чуждестранните приходи не се генерират по никакъв начин само от износ, но особено чрез добавяне на стойност в съответната целева страна - в случая Америка: германските компании инвестират в американската инфраструктура, създават работни места там, плащат социални осигуровки и данъци. Всичко това сега е застрашено – заради митата.

С дял от около 20% в САЩ германските автомобилни производители са в средата на класацията по този показател в сравнение с другите германски компании в Dax. Въпреки това не е задължително компаниите, които генерират по-голяма част от бизнеса си в САЩ, да понесат автоматично по-големи щети от производителите на автомобили.

Много от тях, за разлика от BMW, Daimler и VW, често генерират почти цялата си дейност в САЩ: от производство, през транспорт и разпределение до маркетинг и продажби. Например Henkel от Дюселдорф реализира малко под всяко четвърто евро в САЩ и продава там почти цялата гама от своите марки. Много неща се произвеждат в страната: лепила в Бъркли, Калхун, Кеймбридж и на други места, а потребителски стоки в Боулинг Грийн.

E.on оперира около 20 вятърни парка в Средния Запад с капацитет от три гигавата. В крайна сметка това съответства на продукцията на три атомни електроцентрали. Но тук няма опасност от нови мита - освен няколкото резервни части, които може да не са налични за ремонт или поддръжка в САЩ, и следователно трябва да бъдат внесени компанията не внася други неща.

BASF има големи заводи в Тексас и Луизиана, а Infineon има седем обекта, включително в Морган Хил, Сан Хосе и Сейнт Пол. През 2018 г. Deutsche Telekom генерира почти половината от общите си приходи от 75,7 милиарда евро в САЩ: чрез мобилното си дъщерно дружество T-Mobile, което процъфтява и е третият по големина доставчик на мобилни услуги в САЩ от години.

Е, поне за мита никой в централата в Бон не бива да се тревожи, но със сигурност съществуват регулаторни пречки и резерви от страна на антитръстовите органи в САЩ относно сливането на американското дъщерно дружество с американския конкурент Sprint.

Последна актуализация: 06:28 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини

Коментари

2
rate up comment 9 rate down comment 5
Valentin13
преди 5 години
Ако този анализ е верен, то Тръмп държи всички в ръцете си, цялата Европа. И скоро ще видим Меркел със смръщени вежди да подписва капитулацията. Ех, и Вовата искаше така да прави, но стигна само до фотошопни ракетни филмчета и кухи заплахи.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 5
ivan4o555
преди 5 години
Много силна статия!Ще загубят много германците заради сп2!Но когато ги сърби на едно неогрявано от слънцето място, то е завинаги!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още