Модернизацията на вековното метро в Ню Йорк, затрудненa от пожари, прекъсвания на електрозахранването и неизправности по сигнализацията, може да струва 40 млрд. долара и да отнеме десетилетие, но пътниците трябва да видят някои подобрения до края на годината, каза президентът на оператора на метрото пред предаването „60 Minutes“ на CBS Corp.
„Няма да е бързо", твърди Анди Байфорд, президент на New York City Transit Authority - органa, който оперира метрото в града. „Няма да е евтино. И със сигурност няма да е лесно. Така че моето послание към нюйоркчани е - няма победа без малко болка. Това ще си струва“.
Байдфорд, който е започнал кариерата си в лондонското метро, поема управлението над метрото в Ню Йорк, след като ръководеше съответната агенция в Торонто.
„Нашата задача е кристално ясна. Трябва да направим това за нюйоркчани. И аз напълно искам нюйоркчани да започнат да чувстват, че до края на тази година определено пътуването с метрото ще се подобри".
Въпреки че градът притежава метрото, щатската MTA го управлява. Както губернаторът на Ню Йорк Андрю Куомо, така и кметът на Ню Йорк Бил де Бласио са съгласни, че органът, който има дългове за 38,6 млрд. долара, изисква повече капиталови инвестиции. Те не са на едно мнение обаче кой трябва да плати за това и как.
Затруднения ще имат преди всичко пътниците на влака L, който превозва пътници под Ист Ривър между Бруклин и Манхатън. MTA ще затвори тунела за 15 месеца от април, като избира пълно спиране, за да извърши необходимата модернизация, а не частични ремонти, които са рутинни в условията на хронични оперативни дефицити.
През юни 2017 г. Куомо обяви „спешен случай при бедствия" и призова за план за справяне с причините за закъсненията, включително неизправности в сигналните уредби, откази за електрозахранване и повредени трасета. Пътуванията с метрото в града са спаднали с 2% от пика си през 2015 г. въпреки увеличаването на населението, заетостта и туризма, стана ясно от изнесена през миналата седмица статистика на службата по бюджета на мегаполиса, цитирана от Bloomberg.
Агенцията представи „екшън план“ през юли 2017 г., като призова за повече от 830 млн. долара за бързи поправки, фокусирани върху частите на системата, отговорни за повечето аварии и закъснения и нови вагони за влаковете, за да се облекчи пренаселеността, както и замяна на амортизирани асансьори и ескалатори на станциите.
Спешният план „започва да работи бавно", заяви по-рано през този месец одиторът на Ню Йорк Томас ДиНаполи. При оставащи три месеца от 18-месечната програма MTA е успяла да усвои по-малко от 60% от капитала от 348,5 млн. долара за подобрения, например на сигналната система. Наемането на допълнителни работници по поддръжката също изостава, пише в доклада на ДиНаполи.
Той смята, че агенцията е изправена пред най-големите предизвикателства от десетилетия. Тя планира увеличение на цените на билетите и картите от 4% през 2019 г. и отново през 2021 г., както и още един кръг от свиване на бюджетните облекчения. Въпреки това MTA прогнозира дупки в бюджета си, които възлизат на 262 млн. долара за 2020 г., 424 млн. долара за 2021 г. и 634 млн. долара за 2022 г. Ето защо МТА поиска от щата да разреши нови източници на финансиране, но тези ресурси не са гарантирани.
През март S&P Global Ratings понижи рейтинга на New York City Transit Authority до A+ от AA-. Кумулативното въздействие на програмите за периода 2015-2019 г. и предишните капиталови програми са натоварили тежко оперативния бюджет на MTA, твърди агенцията. Очаква се задълженията да достигнат 3,3 млрд. долара до 2022 г., което е увеличение с 26% само за четири години. До 2022 г. се очаква обслужването на дълга да поглъща 18,6% от общите приходи и 36,5% от приходите от такси.