Сряда, 10 октомври, бе ден за разпродажби на фондовите пазари в САЩ и дори започна да се говори за края на 10-годишния бичи пазар на щатските акции. Защо цените на акциите спаднаха толкова сериозно, толкова бързо и на пръв поглед без причина?
Катализаторът на спада бе последният скок в доходността по 10-годишните американски облигации до 3,25%, което бе седемгодишен връх. Като добавим и заплахата от по-високи разходи по заемите, както и икономическите пречки след разразилата се търговска война между САЩ и Китай, получаваме слабост, която доведе до енергична разпродажба.
Dow Jones загуби около 1000 пункта само в рамките на една сесия, като този спад бе воден от технологичните компании. През същата сесия широкият американски индекс S&P 500 загуби 115 пункта, а технологичният NASDAQ 100 регистрира третия най-лош ден в историята си, след като се гмурна надолу с над 315 пункта.
Но защо точно акциите на технологичните компании поведоха спада? Технологичните акции, включително така наречените FAANG – Facebook, Apple, Amazon, Netflix и Google, са пазарни любимци от години. Така че, когато разпродажбата на фондовите пазари набере инерция, акциите с най-голяма възвръщаемост са тези, които инвеститорите продават, за да приберат печалбите си.
Технологичните акции също са заложници в търговската война на САЩ с Китай, тъй като твърдата позиция на Тръмп за Пекин предизвиква смущения в тяхната верига за доставки.
Един от най-популярните въпроси след този срив е дали той ще бъде началото на корекция в цените на акциите. Разбира се, винаги има шанс разпродажбата на щатските пазари да се превърне в корекция от 10% или повече спрямо върха от януари. Все пак, дори това да се случи, едва ли ще доведе до мечи пазар, а по-скоро може да се превърне в добра възможност за покупка.
Не трябва да забравяме, че въпреки всичко американската икономика работи при силни фундаменти и именно затова се повишават лихвите. Съвсем нормално е инвеститорите на щатските фондови пазари да са нервни след този срив, но той изглежда повече като закъсняла разпродажба, отколкото като психологическа промяна на пазара.