Европейските топ концерни губят част от значението си за световните борси. Според изследване на анализаторската компания EY към края на годината само 23 европейски компании влизат в ТОП 100 на най-ценните фирми в света по отношение на пазарната стойност. Година по-рано техният брой бе 26. Десетте най-ценни компании са американски, а повечето от тях са от технологичния бранш.
Най-скъпата компания в света по изчисленията на EY продължава да е Apple. Пазарната стойност на производителя на iPhone се покачи от средата на годината насам с около 19 на сто до 625 млрд. долара. Сумата е по-голяма от пазарната капитализация на седемте най-скъпи германски публични компании взети заедно. Второ място заема холдингът на Google Alphabet, следван от Microsoft.
„Европа в момента не е никак убедителна“, пояснява Хуберт Барт, председател на EY за Германия, пред DPA. „Континентът е разединен в политически аспект, отслабен е икономически и нееднакво добре развит и продължава да се бори с дълговата криза, която постоянно заплашва да избухне отново и застрашава финансовия сектор“.
Към това следва да се добави и силната зависимост от класическите индустриални браншнове, както и липсата на млади технологични компании, които могат да помогнат на Европа да изпъкне. На стария континент според EY силна роля играят преди всичко наложилите се концерни от автомобилния, фармацевтичния и суровинния бранш.
А САЩ имат цели пет сравнително млади представителя от технологичния сектор в ТОП 10 - Apple, Alphabet, Microsoft, Amazon и Facebook. Доминацията на САЩ в IT-сектора се превръща във все по-голям недостатък на Европа като място за правене на бизнес, предупреждава Барт.