Пазарът на първични публични предлагания е в застой отново и това е лошо за фондовия пазар, технологичната индустрия и икономиката като цяло, посочва MarketWatch в свой коментар за кризата на пазара на публични предлагания.
На хартия публичното предлагане на сайта за резервации Trivago беше добра сделка. Германската компания е доволно голяма - с приходи в размер на 657,4 млн. евро през първите девет месеца на годината, с 18,3 млн. евро печалба преди лихви и данъци и дори расте прилично с ръст на продажбите от 12%.
Въпреки това акциите на компанията дебютираха на по-ниска от определената преди IPO-то цена, като в момента се търгуват на цена от 11,81 долара за брой.
И изглежда ситуацията няма да се подобри скоро, след като само три технологични компании са подали документи за IPO до юни. Инвеститорите са твърде зависими към акциите, които смятат за безопасни, точно както бизнесът в Америка е прекалено привързан към обратните изкупувания.
Ето какво показват цифрите. Само 1087 фирми са станали публични в световен мащаб през 2016 г. , което е с 32% по-малко в сравнение с 2015 г. и е най-ниското ниво от 2012 насам, показват данни на Dealogic. Проблемът е особено тежък за технологичните компании – от 200 и повече стартъпи, чието IPO е оценено на милиарди долари, тази година има едва 20 технологични IPO-та на американски компании. Като цяло IPO-пазарът преживява третата си най-тежка година в историята и най-тежката от 2009 г. насам.
Въпреки че S&P 500 нараства с 234%, а Nasdaq Composite прибавя дри повече – 329% оттогава, картината при IPO-тата не е толкова хубава. Пазарът е до голяма степен мъртъв до 2011 г., a през следващите години не видяхме нивото на активност на средата на 2000-те, да не говорим за края на 90-те години
„Волатилността е прекалено голяма“, коментира Брайъм Хамилтън, изпълнителен директор на финансово информационната компания Sageworks. "Компаниите отделят много време за подготовката за IPO-та и след това откачат от движението нагоре и надолу“, казва той.
Сега има логичен аргумент за възраждане на IPO пазара през 2017 г., за което анализаторите разчитат на заразната сила на данъчните планове на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп. Очакванията са технологичните компании да станат по-реалистични относно оценките, като затегнат операциите с цел по-скорошна печалба.
Goldman Sachs прогнозира, че компаниите ще използват средства, голяма част от данъчните облекчения на Тръмп, за обратно изкупуване на акции на собствените си фирми. Това не е най-лошата идея – свивайки обема на акциите, ще бъде повишена печалбата на акция, но това не е надежден начин за генериране на възвръщаемост. Макроикономически е доста безполезно – обратното изкупуване заема капитал, който може да бъде използван за нови продукти и дори да бъде използван за стартиращи компании.